Deel dit artikel
-

‘Snelle actie noodzakelijk voor Nederlandse detailhandel’

Om groeikansen te realiseren moet de Nederlandse detailhandel zich inzetten voor differentiatie en innovatie over alle kanalen (offline en online) heen. Dat concludeert adviesbureau McKinsey & Company in een onderzoek naar de toekomst van de Nederlandse detailhandel – Werk aan de winkel: de Nederlandse detailhandel in versnelling richting 2025 – dat is opgesteld in opdracht van brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

De Nederlandse detailhandel staat op een belangrijk kruispunt. Doorgaan op dezelfde weg zal de economische en maatschappelijke rol van de sector in gevaar brengen, meent McKinsey.

Toekomstige verschuivingen in de bevolkingssamenstelling, consumentengedrag, technologische innovatie en toenemende concurrentie zorgen ervoor dat in de periode tot 2025 nieuwe kansen en bedreigingen ontstaan voor de Nederlandse detailhandel. Sommige winkeliers zullen in staat zijn zich snel aan te passen en te groeien. Toch kan de situatie binnen de totale detailhandel verslechteren.

Niet tijdig ingrijpen kan grote gevolgen hebben: een afname in de werkgelegenheid die kan oplopen tot 55.000-130.000 voltijdbanen en een vermindering in de bijdrage aan het Nederlandse BBP van 0.3 tot 1.0 procentpunt tegen 2025. Ook dreigt in dat geval een verdere toename van de winkelleegstand.

Nederlandse online marktplaatsen zullen moeten inzetten op een lokaal producten en diensten-aanbod, een naadloze integratie van online en offline en versnelde invoering van technologie.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arnold Overhaart

Wij zijn er druk mee bezig om dit mogelijk te maken voor alle winkeliers, groot & klein, war ze zich ook bevinden 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond