SocialBrands start marktplaats voor influencers

Social Brands start een voor iedereen toegankelijke database met informatie over influencers, oftewel invloedrijke vloggers en bloggers. Marketeers, influencers en infuencerbureaus kunnen via het platform met elkaar in contact komen en zonder kosten alle relevante cijfers zoals bereik en engagement direct inzien.

Dat is nieuw, zegt een woordvoerster. Andere partijen hebben vaak geen doorzoekbare database waar influencers in staan. ‘Normaal gesproken moet je een bureau kiezen en komen zij met een voorstel met daarin een aantal influencers waarmee ze willen werken. Als merk moet je dus altijd via zo’n bureau en dan ben je afhankelijk van wat zij voorstellen. Bovendien zie je dan niet welke prijzen welke influencer hanteert, dit wordt door het bureau bepaald.’

Met de database kunnen marketeers zoeken op bepaalde parameters (onderwerp, doelgroep, bereik, etc), waarna zij uit de database de meest geschikte influencer(s) kiezen voor hun campagne.

Maar ook de real-time resultaten van de influencer of campagne vind je bij andere bureaus niet. ‘Normaal gesproken krijg je bij een influencercampagne achteraf van het bureau (statisch) de cijfers. Dan is de campagne al helemaal afgerond en kun je dus niet bijsturen.’

Influencers zoals bloggers, vloggers en instagrammers kunnen zich kosteloos aanmelden voor het platform. Momenteel zijn er reeds enkele honderden influencers in het platform aangemeld. Deze influencers verschillen van nano- en micro-influencers tot grote, bekende influencers met een massapubliek. Ook zijn er diverse influencerbureaus bij het platform aangesloten om hun klanten en influencers nog beter te kunnen bedienen.

Is er een relevante campagne, dan krijgen de geselecteerde influencers de aanvraag van het betreffende merk in hun eigen dashboard en kunnen zij via het platform contact opnemen met het merk. Merken kunnen hun campagnes ook in de marktplaats zetten, waarna influencers die voldoen aan de eisen kunnen ‘pitchen’ op de campagne.

Adverteerders betalen pas als er een deal is. Dan bedragen de kosten voor gebruik van het platform 50 euro per campagne plus 10 euro per post. Voor dit bedrag krijgen zij toegang tot alle campagnemogelijkheden, waaronder real-time informatie in de effectiviteit van de gehele campagne en van iedere afzonderlijke post binnen die campagne. Kosten voor de influencers zijn per influencer verschillend en worden tussen de marketeer en de influencer zelf afgesproken.

SocialBrands hoopt met de database ook kleinere merken te bereiken. Die denken vaak nog dat de inzet van dit soort campagnes te duur is.

Onder meer Gamma, Tefal, DEEN, Bagoes, StayOkay, OAD, Nivea en New York Pizza werken met het Amersfoortse bedrijf.

7 Reacties

Niet helemaal waar: er zijn al meerdere van dit soort platformen die op exact dezelfde manier werken en al jaren (in Nederland en daarbuiten) actief zijn zonder tussenkomst van bureaus…

Dit bestaat al een hele lange tijd… Wellicht beter je research doen Emerce?

Beetje jammer inderdaad dit. Er zijn al veel bedrijven die dit hebben. Daarbij geloof ik niet in de ‘marktplaats constructie’. Zeker kleine influencers pakken elke opdracht aan omdat ze geld willen verdienen. Zo is er niet echt een match met de juiste doelgroep. De API van instagram laat niet toe om gegevens uit te lezen van de doelgroep. Dus het kan zo maar zijn dat je een Nederlandse campagne draait bij een fashion meisje met geen Nederlands bereik. Top plan!

@Gerda: voor Instagram Business accounts is het wel mogelijk om de doelgroep uit te lezen.

Bestaat inderdaad al een tijdje 😉

Wij lanceren begon volgende week onze nieuwe software op Juulr.com, gaat al twee stappen verder ✌️

Gewoon stoppen met influencers. Die staan wat mij betreft gelijk aan nep blogberichten en vlogs vol positieve reclame. Ik lees en bekijk liever ECHTE reviews, informatie etc.

Goed om te lezen dat meer bedrijven transparantie binnen Influencer Marketing belangrijk vinden. Er bestaan meerdere platformen en tools en het is prettig om te weten welk platform wat biedt. Misschien is dat een interessant onderwerp voor een nieuw artikel.
Om de problematiek van Gerda Paardekoper op te lossen biedt LinkPizza de mogelijkheid om per view of read af te rekenen: Betaal alleen voor behaalde resultaten die tevens inzichtelijk zijn in een dashboard. Bea, ook jouw reactie begrijp ik, feit blijft wel dat het lastig is te bepalen wat nu een ‘echte’ review is. Een ‘goede’ influencer trouw blijft aan zichzelf en geen opdrachten aan gaat waar hij of zij niet achter staat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug