Deel dit artikel
-

Statistieken: hoe Twitter de wereld verovert

Nederland staat op een gedeelde vijfde plaats als het gaat om het bereik van Twitter. Dat blijkt uit metingen van Statista/PeerReach. En de nummer 1 is niet eens de VS, zoals je zou verwachten, maar Saoedi Arabië. Ook de hoge positie van Spanje is opmerkelijk, zoals de meeste Spaanstalige landen zich aangetrokken voelen tot de medium. Nederlanders delen de positie met de VS en Japan. Wereldwijd heeft Twitter 232 miljoen gebruikers.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen voor 't Hekke

Naast een verkeerde verwijzing naar de bron (het is niet statista, maar PeerReach), klopt de titel ook niet. Het gaat namelijk om het aantal gebruikers per land. Als het een land verovert heeft, zou er een een vergelijking met andere sociale netwerken moeten zien. Dat zou juiste duidelijk maken dat Twitter Nederland niet verovert heeft.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

PeerReach is een van de bronnen, maar de analyse komt van Statista. Een vergelijking met andere sociale netwerken kader lijkt me eerlijk gezegd niet erg zinvol, want Twitter heeft een andere functie dan pakweg Facebook. Het Twitter gebruik gaat dus nooit ten koste van het Facebook gebruik en omgekeerd. Marktpenetratie wordt onder meer gedefinieerd aan de hand van het aantal gebruikers.

Dennis Saaltink

Volgens mij staat Nederland op een gedeelde 7e plaats. En dat “Twitter nooit ten koste van Faceboek gebruik” zal gaan lijkt me wat stellig. Tenzij Twitter voor meer minuten in een dag zorgt natuurlijk 😉

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Dennis, vijfde plaats. Meer landen zijn ex aequo. Facebook en Twitter hebben totaal andere functies, bovendien is Facebook een besloten omgeving. Dat is appels met peren vergelijken.

Geerten

Ik ben het eens met de opmerking van Jeroen. De titel suggereert veel zaken, zoals een analyse van de groei over tijd, de strategie waardoor ze groeien of een vergelijking met andere sociale netwerken (inderdaad), maar niet slechts een staatje met aantal gebruikers per land. Maak de titel dan “Twitter penetratie per land”, want dat is wat je laat zien, meer niet 🙂
Of je moet veel meer informatie halen uit dit plaatje dan wij, wat we dan uiteraard heel graag vernemen 🙂

Jeroen voor 't Hekke

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie. Is het echt appels met peren vergelijken?

Uiteindelijk gaat het er toch om aan wie de Internet gebruiker zijn tijd besteed. Het enige wat telt is het gebruik. PeerReach geeft in een eerder blog ook aan dat daar een probleem zit. Een groot deel van de nieuwe Twitter gebruikers gaat na het aanmaken van een account de dienst niet echt gebruiken. Als je de wereld verovert, moet je wel “land in nemen van een ander.” Hoewel ik Twitter dagelijks gebruik en er letterlijk mee naar bed ga en er mee op sta, kunnen we er niet omheen dat Twitter de laatste tijd niet zoveel meer verovert. Sterker nog. Op Facebook kwam ik dit weekend dit bericht tegen van een vooraanstaand iemand uit Silicon Valley:

“My 12y old son tonight “Dad why do [you] still use Twitter?” Me: “honestly, I don’t know, Facebook does pretty much all it does except search”.

Vergelijkingen maken we constant. We vergelijken Instagram met Snapchat, terwijl ze wel degelijk een andere functie hebben. Waarom dan niet Twitter met bijvoorbeeld Facebook vergelijken?…

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Jeroen,

Sociale media is een containerbegrip voor sociaal gedeelde activiteiten. Als het gaat om de vraag hoe de gebruiker zijn tijd besteedt, kun je er evengoed YouTube, mail en browsen bij betrekken. Waar Google Plus en Facebook nog enige overlap hebben, geldt dat niet voor andere diensten. Kortom, Twitter moet je m.i. niet met Facebook vergelijken en al helemaal niet in de context van internetgebruik.

De stelling dat Twitter ‘de laatste tijd niet zoveel meer verovert’ klopt gewoon niet. Internationaal is Twitter sinds 2010 tot Q2 2013 745 procent gegroeid, early adopters als VS nog altijd 390 procent. Begin deze maand werd een blog speciaal voor de Indiase markt geopend.

Jeroen voor 't Hekke

Ik denk niet dat we het eens gaan worden over de vergelijking. Helemaal prima, dus laten we dat stuk afsluiten. Misschien treffen we elkaar binnenkort nog wel eens offline. Wat betreft het veroveren toch nog even een aanvulling.

Het laatste jaar heeft Twitter (en ik doe het even uit mijn hoofd) een groei gemaakt van 200 miljoen naar 230/240 miljoen. Dit lag ver onder de eigen verwachting. De Indiase markt is zeer interessant, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor Facebook. Het percentage van de populatie dat daar FB gebruikt is veel kleiner dan Europa, maar toch heeft FB daar in aantallen al meer gebruikers dan in Europa. Dus India is interessant, maar dat voor zoveel (social media) diensten.

Begrijp me niet verkeerd, zoals eerder aangegeven, ben ik een fanatiek gebruiker van Twitter. Maar ik ben persoonlijk wel van mening dat we er als “vak idioten” soms met een te rooskleurige bril naar kijken. Daar hoef je het helemaal niet mee eens te zijn, dat is het mooie van persoonlijke meningen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond