Deel dit artikel
-

De Stiho Groep opent eigen internetbureau

De Stiho Groep heeft een eigen internetbureau opgericht om de bouwleverancier te begeleiden door de digitale transitie van de hele organisatie. “Onze twee labels Stiho en Baars & Bloemhoff zijn de enige klanten”, licht Nanne Batelaan toe.

Batelaan is Omnichannel Manager bij Sybrand’s Place, de naam van het internetbureau dat begin dit jaar vanuit Stiho werd opgericht. Voor een buitenstaander is het wellicht een vreemde constructie, maar op de keper beschouwd een logische invulling van de innovatieagenda in een conservatieve omgeving als de bouw.

Stiho Groep werd in 1926 opgericht door Gerrit Sijbrand Pelt. De naam Sybrand’s Place is dus een verwijzing naar de oprichter van het moederbedrijf.

“Net als hij willen we de wereld veranderen” licht Nanne Batelaan toe.

“Digitalisering begon bij de groep als project. Vorig jaar werd Intershop door De Nieuwe Zaak neergezet. Het werd duidelijk dat eigenlijk alle kennis van deze voor ons belangrijke, strategische pijler buiten de deur lag. Dat zette me aan het denken en dat leidde, na overleg met de directie en commissarissen, tot het besluit de kernprocessen intern te nemen.”

“Onze ambitie is om het bedrijf te digitaliseren en in 2020 een omnichannelbedrijf te zijn. Het maakt niet uit hoe klant contact met ons opneemt, als we hun werk maar makkelijker kunnen maken. Als we dat punt bereiken, zit het werk van Sybrand’s Place erop”.

De Stiho Groep 34 voorraadhoudende vestigingen in heel Nederland. Het bedrijf stond ook ooit aan de wieg van Gamma en Bouwmaat. De eigen formules die Batelaan onderhanden neemt, zijn: Stiho en Baars & Bloemhoff.

“Sybrand’s Place vertaalt klantinzichten naar bedieningsconcepten. We werken samen met de business units en willen onze kennis aan hen overdragen. We willen nadrukkelijk niet alle beheerstaken van de ondernemingen doen, enkel de ontwikkeling van interface naar de klant op alle touchpoints. De front- en backend hebben we in eigen beheer, SEO/SEA, UX-design en e-mailmarketing huren we in. Operations blijft bij IT.”

Het doel is de opgedane digitale kennis en ontwikkelde serviceconcepten over te dragen naar de zusterlabels. De directie doet actief mee aan de uitvoering van het plan en betrekt medewerkers van boven tot onder in de organisatie bij de plannen. Alleen dan, zo is de gedachte, wordt het nieuwe denken onderdeel van de organisatie. “Het is niet ons verhaal, maar hun verhaal. Zij moeten het vertellen.”

In zekere zin zit De Stiho Groep op achtervolgingskoers. Zijn klanten zijn allang gewend aan WhatsApp, track & trace en mobile first. In hun privé leven en tussen collega’s onderling. Batelaans werkgever wil zich kneden en aanpassen aan deze nieuwe realiteit. “Dat moet wel, want de meeste klanten willen zelf helemaal niet veranderen. Dat kost tijd en geld. Wij moeten ons aan hen aanpassen.”

Batelaan is nog op zoek naar Java-programmeurs. Hij bespeelt daarbij de snaren van ‘ambitie’ en ‘impact kunnen maken’. “Er zijn mensen die het leuk vinden als consultant bij een bureau te zitten. En er zijn mensen die zichtbaar impact willen hebben op een hele organisatie en diepgang willen. Hun code wordt langdurig onderdeel van ons bedrijfsproces en je werkt vanuit een startup-achtige omgeving”, een positionering die vaker wordt gehoord bij organisaties die niet zijn ontstaan als pureplayer.

De Stiho Groep realiseerde in 2015 een omzet van 214 miljoen euro, elf procent meer dan het jaar ervoor (PDF). De winst na belasting bedroeg acht miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond