Deel dit artikel
-

Taxibeleid Amsterdam op de schop: meer oog voor platforms en apps

Amsterdam heeft een nieuwe aanpak van de Amsterdamse taximarkt voorgesteld. Voor de taxiritten via apps, website of telefonisch (bestelmarkt) zijn nu geen specifieke Amsterdamse regels.

In de nieuwe aanpak maakt de gemeente geen onderscheid meer tussen opstap- en bestelmarkt. Dit betekent dat alle chauffeurs hetzelfde worden behandeld en gesanctioneerd.

De nieuwe aanpak wordt wel gebiedsgericht, waarbij per gebied wordt bepaald welk soort taxivervoer is toegestaan en onder welke voorwaarden. De leefbaarheid voor de bewoners telt mee, maar ook het belang van gebruikers en taxi’s.

De taximarkt is de laatste jaren enorm veranderd. De opkomst van taxiplatforms brengt nieuwe vraagstukken met zich mee en overlast en ondermijning blijven een probleem.

De taxibranche heeft het op dit moment moeilijk door de coronacrisis, maar zodra de markt zich na de crisis weer herstelt wil de gemeente zorgen dat deze ‘eerlijk en veilig’ is. Een belangrijk onderdeel is hierbij een gelijk speelveld voor alle chauffeurs en bemiddelaars.

Ook wordt er met digitale handhaving voor gezorgd dat in bepaalde drukke gebieden alleen taxi’s komen die daar een bestemming hebben.

De Agenda Taxi 2020–2025 wordt op 29 oktober in de raadscommissie Luchtkwaliteit, mobiliteit en Water besproken, en op 4 november in de gemeenteraad. Het beleid wordt daarna verder uitgewerkt en zal in 2022 ingaan. De pilots met onder andere intelligente toegang gaan al in 2021 van start.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond