Deel dit artikel
-

Een op de tien Nederlandse bedrijven verkoopt via een online platform

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik bedrijven van het CBS.

De belangrijkste redenen voor het gebruik van online platformen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent).

Op online platformen worden bedrijven en potentiële klanten bij elkaar gebracht. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Booking, Werkspot, Bol en Thuisbezorgd.

Ongeveer 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen maakte in 2018 in meer of mindere mate gebruik van online platformen om goederen en diensten af te zetten. Vooral in de horeca en de handel wordt met respectievelijk 16 en 12 procent relatief veel gebruikgemaakt van deze digitale bemiddelingsdiensten.

Naast een grotere potentiële markt zien bedrijven ook voordelen in online platformen als het gaat om gemak (75 procent) en het behouden of vergroten van het marktaandeel (68 procent). Het bereiken van een internationale markt werd het minst genoemd als reden om gebruik te maken van online platformen (43 procent).

Hoewel de verschillen klein zijn, maken vooral grotere bedrijven met meer dan 250 werkzame personen (8,8 procent) gebruik van online platformen, gevolgd door de groep bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen (8,0 procent). Bedrijven met 10 tot 50 werkzame personen (7,4 procent) en 50 tot 250 werkzame personen (7,7 procent) maken minder vaak gebruik van deze digitale bemiddelaars om hun producten en diensten af te zetten.

Vooral in de bedrijfstakken informatie en communicatietechnologie (59 procent) en verhuur en overige zakelijke diensten (56 procent) zijn bedrijven positief over de effecten van de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak op de omzet. In de handel zijn bedrijven meer dan gemiddeld negatief over de effecten van de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak op de omzet (13 procent).

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim

Kan informatie eigenlijk nog als ‘nieuws’ bestempeld worden als het uit 2018 komt?
Ik begrijp niet dat deze CBS resultaten in. September 2020 naar buiten komen. Het voelt als zonde van het geld dat aan dit onderzoek is besteed. Immers met de natte vinger hadden we ook wel kunnen bedenken dat 5-12% via marketplaces verkoopt. Dat blijkt dan nu 8%. In 2018….. Gezien hoe snel de ontwikkelingen gaan, zal het nu wel tussen 15-25% zitten.
Oftewel; wat hebben we in internetland aan deze cijfers van twee jaar geleden?
En vooral; waarom duurt het publiceren van onderzoeksresultaten twee jaar??
Is het een idee om in oktober dit onderzoek nog eens te doen en dan in november de resultaten te delen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond