Een op de tien snelgroeiende bedrijven in Nederland komt voort uit een startup

Het aantal startups dat doorgroeit tot een snelgroeiend miljoenenbedrijf, beter bekend als een ‘scale-up’, stijgt sterk. De groei bij gevestigde bedrijven blijft daarentegen achter, zo blijkt uit het onlangs gepresenteerde ScaleUp Dashboard 2017 van Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) van het Rotterdam School of Management.

Het aantal startups dat doorgroeit tot een snelgroeiend bedrijf stijgt explosief (pdf). Daar waar in 2014 slechts 98 startups wisten door te groeien tot een snelgroeiend bedrijf, is dit in 2016 gestegen tot 331. Een stijging dus van zeker 220 procent. Een op de tien snelgroeiende bedrijven in Nederland komt inmiddels voort uit een startup.

Een snelgroeiend bedrijf, oftewel scale-up, is een bedrijf van minstens tien medewerkers dat gedurende een driejarige periode minstens twintig procent per jaar groeit.

Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland is de laatste jaren verder toegenomen tot 3237. Snelgroeiende bedrijven hebben bijna 39.000 banen gecreëerd in de afgelopen drie jaar.
Met name startups die nieuwe technologieën toepasbaar maken, een schaalbaar verdienmodel hanteren en selectief zijn in het betreden van nieuwe markten, blijken zich sneller te ontwikkelen tot snelgroeiend bedrijf.

De explosieve groei benadrukt volgens de onderzoekers het belang van startups en het daarmee samenhangende beleid voor het ontwikkelen van een gezond en aantrekkelijk startup ecosysteem voor de Nederlandse economie, zeggen de onderzoekers. Er is regelmatig discussie over de effectiviteit van alle aandacht en investeringen die er zijn voor het stimuleren van startups. Maar deze cijfers benadrukken het belang daarvan en de noodzaak van het ontwikkelen van slim beleid dat niet alleen het starten van een bedrijf stimuleert, maar dat ook startups ondersteunt in het realiseren van de groeidoelstellingen.

Het toenemende aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland staat echter in schril contrast met de steeds meer uitdijende groep aan bedrijven die niet of nauwelijks groeien. Bijna een derde van de Nederlandse bedrijven heeft de afgelopen jaren een krimp gekend. Gevestigde bedrijven zien veelal niet de mogelijkheden van het toepassen van nieuwe technologieën of het aanpassen van gevestigde verdienmodellen. Ze worden vaak ingehaald en verliezen bestaansrecht door jonge, relatief snelgroeiende bedrijven die met disruptieve innovaties de markt betreden.

De groep aan stabiele of zelfs krimpende bedrijven omvat nu al bijna 85 procent van de Nederlandse MKB-bedrijven. Dit percentage is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. De groei van de Nederlandse economie wordt daarmee steeds afhankelijker van een relatief kleine groep aan bedrijven die zich aanpassen aan de veranderende omgeving.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug