‘Traditionele winkels favoriet voor Sint- en kerstcadeaus’

Nederlanders hechten drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen. Dit blijkt uit het Europese onderzoek van Deloitte naar de decemberaankopen door consumenten.

Nederlandse consumenten gaan het liefst naar fysieke winkels om inspiratie voor decembercadeaus op te doen. Vervolgens koopt bijna driekwart van de consumenten de cadeaus ook in een fysieke winkel en bijna de helft winkelt online. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument.

Een belangrijke reden hiervoor lijkt te liggen in de winkelbeleving. Een derde van de consumenten verwacht dat retailers investeren in winkeldecoratie om de winkelbeleving tijdens de decembermaand te verbeteren.

De belangrijkste reden om juist online te winkelen is de thuisbezorging. Om zeker te zijn dat de pakketjes dezelfde dag nog geleverd worden, is de helft van de Nederlandse consumenten bereid om gemiddeld 7 euro voor bezorgkosten te betalen tijdens de feestdagen. Tijdens de rest van het jaar is dit lager, namelijk 4 euro.

De waarde van online moet dan ook niet onderschat worden, vooral in combinatie met de fysieke winkel, zegt Deoloitte. Bijna een derde van de aankopen in de winkel worden nog altijd beïnvloed door online activiteiten zoals vooraf browsen voor inspiratie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug