Herwaarderingen leiden tot miljardenverlies Uber

Het nettoverlies van Uber bedroeg het afgelopen jaar 5,9 miljard dollar, deels door de herwaardering van belangen in Grab, Aurora en Didi. Het bedrijf rapporteerde zijn kwartaalcijfers zojuist tegen de gewoonte in voorbeurs.
Uber leed miljarden dollars verlies tijdens de COVID-19-pandemie. Maar het bedrijf heeft zich het afgelopen jaar sterk hersteld, niet in de laatste plaats door de groei van de maaltijdenbezorgingen (Uber Eats).
De totale omzet steeg dan ook met 136 procent op jaarbasis tot 6,9 miljard.
De brutoboekingen voor de taxiritten groeiden met 35 procent op jaarbasis tot 26,4 miljard dollar. Die voor maaltijdbezorgingen bedroegen 13,9 miljard. De terugkeer van passagiers ging niet ten koste van Uber Eats-klanten.
Het aantal ritten in het kwartaal groeide met 18 procent op jaarbasis tot 1,71 miljard, of gemiddeld ongeveer 19 miljoen ritten per dag.
Wel daalde het aantal maandelijks actieve klanten van 118 miljoen in het vierde kwartaal naar 115 miljoen in de drie maanden eindigend op 31 maart, overigens niet ongebruikelijk voor een eerste kwartaal.
Rivaal Lyft heeft in het eerste kwartaal van 2022 een hogere omzet behaald, maar schreef wel weer rode cijfers. De omzet bedroeg 876 miljoen dollar, 44 procent meer dan een jaar eerder. De aangepaste EBITDA kwam uit op 55 miljoen dollar.
Er kwamen 4,3 miljoen nieuwe of terugkerende klanten bij, met een gemiddelde omzet per actieve chauffeur van 49,18 dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond