Deel dit artikel
-

User-generated content: wat spreekt reizigers aan?

Recensiesites en social media zijn de belangrijkste bron die reizigers raadplegen wanneer ze een vakantie plannen. Hoe kun je als reismerk deze user-generated content in je voordeel gebruiken? 

In de whitepaper 4 Earned Content Motivations For Modern Travellers stellen de marketingbureaus Olapic en Kantar Added Value dat reismerken die begrijpen welke content hun (potentiële) klanten aanspreekt, dit kunnen gebruiken in hun eigen beeldstrategie. Daarnaast is het nuttige informatie voor wie het maken van user-generated content wil stimuleren, bijvoorbeeld door een fotowedstrijd te houden met een aansprekend thema. Olapic en Kantar Added Value analyseerden daarom 2.000 reisfoto’s op social media en ontdekten vier hoofdredenen waarom reizigers deze content creëren.

Ontdekking (38 procent)

Reizigers delen belevenissen die zij ervaren als uniek en ‘off the beaten track’. In deze categorie deelt 43,5 procent hun fysieke reis met foto’s van straatjes en stegen die naar niet-toeristische gebieden en attracties leiden. Iets meer dan 40 procent van de beelden draait om Moeder Natuur, oftewel nationale parken, bergbeklimmen, wildkamperen, enzovoorts. En 16,5 procent deelt content waarin ze handelen als een local. De foto’s zijn van bezoekjes aan de markt of een lokaal eettentje.

Wellness (23 procent)

Reizigers die foto’s delen die vallen onder deze categorie, zijn vooral bezig met ontspanning en zichzelf weer opladen. Een derde van de beelden betreft de kracht en rust van de zee of oceaan. Zevenentwintig procent deelt natuurfoto’s en 25 procent zonsondergangen. Vijftien procent betreft spirituele en fysieke ervaringen, zoals yoga en meditatie.

Status (21 procent)

Deze foto’s worden met name op Instagram gedeeld en zijn van hoge kwaliteit en creatief. Vierenvijftig procent draait om ‘monumentale ervaringen’, of dat nu de skyline van een grote stad, het lopen van een marathon of een wereldberoemde bezienswaardigheid is. Eenentwintig procent doet verslag van de ‘high life’, cocktails op het strand of een latte op het dek van een jacht. Eveneens 21 procent post foto’s die zijn genomen in of vanuit het vliegtuig. En 4 procent kopieert het #FollowMeTo-project van Murad en Nataly Osman, die foto’s plaatsen waarop Nataly op allerlei reislocaties aan de hand wordt meegenomen door haar echtgenoot Murad. Inmiddels zijn er 337.000 foto’s op social media te vinden die in dezelfde stijl zijn gemaakt.

Fun (18 procent)

De meest voorkomende foto in deze categorie is van het blauw van de zee, oceaan, lucht of zwembad (34 procent). Verder plaatst 32 procent kleurrijke, grappige beelden met tropische accessoires, zoals opblaasbare flamingo’s, ananasdrankjes en zonnebrillen. Zeventien procent poseert met vrienden en eveneens 17 procent doet gek in selfies of spelletjes met anderen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond