Deel dit artikel
-

Vandaag weer acties Picnic-medewerkers om ‘eerlijke banen’ (update)

Vandaag voert een groep van ongeveer vijftig Picnic-medewerkers actie bij het hoofdkantoor van de online-supermarkt. Ze eisen een einde aan de flexcontracten, die zorgen voor inkomensonzekerheid.

Bij Picnic werkt 90 procent van de 3000 medewerkers als uitzendkracht. Dat betekent volgens vakbond FNV dat dag in dag uit 2700 mensen op een onzeker contract voor de onlinesupermarkt aan de slag zijn. FNV-campagneleider Marianne Jekkers: ‘Zij zorgen voor het succes van het bedrijf en de tevredenheid van de klant. Maar het flexcontract waarmee ze dat moeten doen, zorgt voor inkomensonzekerheid.’

Picnic-topman Michiel Muller reageert bij RTL wederom geïrriteerd: ‘Ze willen een toneelstukje opvoeren.’ Volgens Muller werkt de helft van de actievoerders niet eens voor Picnic, maar voor de vakbond.

Het zijn niet de eerste acties dit jaar bij Picnic over arbeidscontracten.

De online supermarkt maakte dit voorjaar bekend dat het bedrijf bouwt aan een ‘cao voor de e-commerce sector’. Onder meer werd de indruk gewekt dat men was overgegaan tot het vrijwillig toepassen van de InRetail cao. Daar was geen sprake van, waarschuwde de FNV. ‘Ze betalen nog steeds hun eigen lage lonen en geen toeslagen.’

Volgens de vakbond krijgen Picnic werknemers ook minder betaald dan waar ze recht op hebben. Voor de medewerkers in de distributiecentra komt dit neer op zo’n 2 euro per uur te weinig loon. De bezorgers in de elektrische autootjes krijgen 3 euro per uur te weinig.

Enkele maanden terug kreeg Picnic een officiële dagvaarding van de FNV voor het niet naleven van de supermarkt-cao. Die zaak moet nog voorkomen.

Picnic herhaalt in een uitgebreide toelichting vanochtend – mede opgesteld door het vaste pr kantoor van Koolhoven & Partners – dat haar activiteiten niet vallen onder (de werkingssfeer van) de supermarkt-cao. Deze is bedoeld voor caissières en vakkenvullers in de traditionele winkels. Picnic heeft geen winkels, maar is een e-commercebedrijf.

Picnic heeft zelf alle belang bij tevreden arbeidskrachten die graag een langdurige arbeidsrelatie met Picnic aangaan, zo zegt het bedrijf. Daar horen ook vaste banen bij. ‘Het beleid van Picnic is erop gericht dat het aantal arbeidskrachten met een vast contract groeit. Vier jaar na de oprichting werken bij Picnic nu circa 600 mensen op contract. Dat aantal is groeiende, maar het kan niet allemaal op één dag.’

Daarnaast is het volgens Picnic nog zo dat beslist niet alle arbeidskrachten een vast contract willen. Steeds meer arbeidskrachten willen de flexibiliteit en vrijheid houden om hun leven in te richten zonder een vast dienstverband. De leidinggevenden bij de fulfilment centers van Picnic zijn overigens (bijna) allemaal ‘eigen kweek’. Deze medewerkers zijn dus begonnen met werken bij Picnic en hebben promotie gekregen.

Het verwijt dat gratis bezorging alleen maar kan door het personeel te weinig te betalen is volgens Picnic pertinent onjuist. ‘Picnic betaalt marktconform en heeft zelf alle belang bij tevreden arbeidskrachten die loyaal zijn naar het bedrijf en naar de klant. Gratis bezorging kan worden gerealiseerd omdat Picnic een wezenlijk ander businessmodel heeft dan alle andere boodschappenbezorgers. Picnic heeft geen dure winkels met hoge huren, geen voorraad op honderden plaatsen, geen caissières of vakkenvullers. De ‘last mile’ van Picnic – dat is de laatste af te leggen kilometer tot aan de voordeur van de klant – is circa drie keer zo efficiënt als die van traditionele supermarkten die thuisbezorgen en is er geen voedselverspilling.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Tom

Wat een arrogante club is dit, die aan concurrentie-vervalsing doet.
Mij zien ze niet meer terug, totdat ze hun beleid hebben aangepast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond