Deel dit artikel
-

Kabinet wil verbod op plaatsen van valse consumentenbeoordelingen

Er komt een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Dat staat in een concept wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) dat vandaag is gepubliceerd.

Alle online handelaren moeten de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of online beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht. Consumentenbeoordelingen moeten door online handelaren op echtheid worden gecontroleerd, voordat dit mag worden beweerd.

Het wetsvoorstel streeft naar een betere handhaving van de regels voor consumentenbescherming. Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet voor hen ook online gelden. Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend, zegt de staatssecretaris. ‘Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kan sluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren.’

Zo komt er eveneens een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

Digitale platforms moeten consumenten verder laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen, zodat de consument weet wie hij moet benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het aanbod dat de consument krijgt te zien op het platform.

Ook moeten websites aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd aanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken.

Consumenten krijgen bovendien meer rechten bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, zoals sociale media. Dezelfde regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat je ook eenvoudig over de grens online aankopen kunt doen.

De internetconsultatie van het concept wetsvoorstel is vandaag gestart. Belanghebbenden kunnen vier weken reageren op het ontwerp. De EU-richtlijn moet in november 2021 zijn geïmplementeerd en vanaf 22 mei 2022 worden toegepast door alle EU-lidstaten.

Deel dit bericht

11 Reacties

Maarten van Heemskerk

Volkomen terecht, handhaven lijkt me zoals zo vaak de bottleneck

Mike

Trustpilot doet dit al jaren. Pas na een succesvolle verzending krijgt de klant een uitnodiging en staat bij de review “Geverifieerd”. Op facebook kan alles maar gekwakt worden en is facebook geen goed platform voor reviews.

Beter kan Mevr. Keijzer nadenken over de wereld van retouren. Het verplicht terugbetalen van verzendkosten wat belachelijk is en dergelijke. Maar nee, de consument krijgt nog meer rechten! Mijn inziens; klant moet verplicht verzendkosten betalen. Bij retourneren krijgt de klant de al betaalde verzenkosten niet vergoed en zal zelf ook moeten betalen om het terug te sturen. Dit zal retouren aanzienlijk doen afnemen. Maar nee, CDA: nog meer consumentenrechten!

Zelfde voor het vragen om toestemming voor cookies. Dit is al jaren een giller!

Jan

Trustpilot faket de boel net zo hard. Ook hier kan je nep reviews inzetten, er is zelfs een levendige handel in. Bovendien verwijdert Trustpilot negatieve reviews. Geen enkele review site is te vertrouwen. Hun verdienmodel is sowieso discutabel.

Nep reviews kan je niet aanpakken. Wie bepaalt wat echt of nep is?

bert

Of gewoon reviews in zijn geheel verbieden. Alleen maar ruis. En verbied meteen de reviews op school. Weg met de Cito. Ja, ik ben serieus. We zijn als maatschappij doorgeslagen met meten. Helaas is meten ≠ weten.

Mike

@Jan je hebt geen idee waar je over praat. Trust-
pilot heeft een slim algoritme en herkent organische nep reviews, zowel positief als negatief. Ze verwijderen helemaal geen reviews als daar geen reden toe is.

Barb

Pak dan meteen ook bedrijven aan die bijvoorbeeld influencers inzetten om nep vlogs te maken. Steeds meer bedrijven huren influencers in om hun troep te verkopen. Family vlogs zitten vol met reclame. Voor een flink bedrag kun je ze laten zeggen wat je maar wil. En het is natuurlijk altijd heel positief…

Michiel

Trustpilot is zo corrupt als maar kan. Mike, je bent naïef.
Bedrijven die betalen krijgen slechte reviews verwijderd. Ik heb dit zelfs meerdere malen meegemaakt. Een slechte review over een bedrijf dat betaald kan opeens verdwijnen omdat de review niet aan bepaalde richtlijnen voldoet… Jaja. En je kunt ook gewoon nep reviews kopen bij allerlei Indiase bedrijven. Die reviews blijven gewoon staan. Trustpilot is hier meerdere malen op betrapt en het stikt van de bronnen die dit beamen.
Een slim algoritme 🙂 Werk je toevallig voor Trustpilot?

Mike

@Michiel, ook jij weet niet waar je over praat. Je zal er goed aan doen om “corruptie” op te zoeken in het woordenboek.

Reviews uit een ander land en buitenlands ip-adres wordt herkent door trustpilot.

Als je nu klant of geen klant bent bij trustpilot, ieder bedrijf heeft dezelfde rechten. Hier hoef je niet voor te betalen.

Je reactie is waarschijnlijk gebaseerd door een negatieve review van jou shop en jij krijgt deze miet verwijderd zeker ?

Rene Simons

Zozo Mike, worden IP’s herkend? Slimme technologie hoor 🙂
Lees even de nieuwste aanvulling: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/reviews-hoeveel-waarde-hechten-we-eraan-en-hoe-betrouwbaar-zijn-ze

Slechte reviews krijgt een betalend bedrijf gewoon verwijderd. Gebeurt al jaren, en aan de lopende band. Trustpilot danst naar de pijpen van hun broodheer. Waarom zou je anders ooit betalen voor Trustpilot? Betalen is de manier om de profiteren van hun ‘slimme’ technologie.

Het lijkt er inderdaad op dat je banden met dit bedrijf hebt. Reageer anders even met je eigen naam.

Olaf

Als ze dan toch bezig zijn met wetgeving rondom reviews, kan er ook meteen nagedacht worden over de terreur van klanten die te pas en te onpas dreigen met het plaatsen van negatieve reviews om hun zin te krijgen.

Ik maak dit geregeld mee en is pure (poging tot) chantage!

Overigens laat ik me er niet door beïnvloeden, maar het zou prettig zijn als bedrijven zich wat beter konden weren tegen dit hele vervelende consumenten-gedrag…

Hans

Trustpilot verwijdert voor betalende klanten echte negatieve reviews en voert geen enkele controle uit op positieve reviews voor die klantgroep. Niet elk bedrijf waarover reviews verzamelt worden duur het publiek mag klant worden: ze hebben enkele zondebokken nodig om hun business model (rijk worden over de rug van de nietsvermoedende consument) onder de radar te laten blijven. Ik hoop van harte dat Trustpilot spoedig tegen de lamp loopt, als vehikel van investeerders uit Denemarken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond