Deel dit artikel
-

Vergelijk.nl geen ‘webwinkel’ meer

Vergelijk.nl heeft het winkelmandje de deur uit gedaan. Consumenten kunnen er geen orders meer plaatsen zodat aangesloten webwinkels die verder konden afhandelen.

Per 1 augustus kunnen bezoekers geen items meer op de vergelijker in een winkelmandje leggen. “De knop ‘Koop nu’ is verdwenen, en daarmee het cps-model. Verder is er niets veranderd”, zegt Jasper Stevens. “We sturen nu al het verkeer direct door naar de winkels. Onder de streep verandert er financieel vrijwel niets. Waar we eerst ook sales doorstuurden, sturen we nu alleen verkeer door.”

Het Nederlandse filiaal van Compare Group was in 2011 de eerste vergelijker in Nederland die een zogeheten winkelmandje aan zijn site toevoegde. De gedachte erachter was om consumenten die minder vertrouwd waren met e-commerce een winkelhulpje te bieden. Ze plaatsten hun orders op Vergelijk.nl in een winkelmandje. De vergelijker stuurde de orders door naar de webwinkel en factureerde de consument.

Aangesloten webwinkels worden vanaf nu ook niet meer afgerekend op gerealiseerde verkopen, zo signaleerde Twinkle. De enige transactionele verdienmodel richting webwinkels is cost per click. Shops betalen voor iedere klik van de vergelijker naar hun eigen winkel. Daarnaast wordt reclameruimte geëxploiteerd op basis van cmp-tarieven.

Stevens: “Het winkelmandje heeft gebracht wat we wilden, maar niet in het volume dat we nastreefden. Het was voor de consument en ook de winkelier niet altijd even duidelijk.”

De vraag over ‘betrouwbaarheid van webwinkels’ gaat volgens Stevens meestal om de levertijd van de winkels. Zijn bedrijf gaat ondernemers ertoe aanzetten daar duidelijker over te zijn waar nodig. Los daarvan wordt het klantcontact geïntensiveerd om te achterhalen wat de consument van de vergelijker verlangt. Daartoe wordt maandelijks usabilityonderzoek gedaan.

Foto: v1ctor (cc)

Dit bericht is 121 keer gedeeld

5 Reacties

Ed

Heeft beslist.nl niet net het omgekeerde gedaan? Meer focus op cps ipv cpc?

Denie

Goede timing na de actie van Beslist

Henk Wouda

Zou dit een trend zijn? Tot nu toe zie ik dat juist de vergelijkers winkelwagentjes plaatsten. Het beperkt wel je verdienmodel. CPS cost per sale is dan niet meer mogelijk?

Jeroen

Stoppen met een winkelwandje hoeft niet perse te betekenen dat je stopt met CPS… Kijk naar affiliate netwerken. Vergelijk.nl zou het CPS model dus nog steeds kunnen hanteren, maar je hebt dan minder ‘controle’. Het zal idd een tegenbeweging kunnen zijn op Beslist.nl die nogal wat reacties teweegbrengt bij webwinkels. Misschien dat zij er ooit ook op terugkomen. Er zijn op dit moment een beetje veel marktplaatsen… (naar mijn mening) en de normale consument snapt dat niet meer.

Arjen Jongeling

Het blijft onduidelijk voor de consument volgens mij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond