Deel dit artikel
-

Vijf miljoen Nederlanders kijken YouTube op televisie

Rond de vijf miljoen gebruikers van YouTube in Nederland streamen regelmatig voor kortere of langere duur video’s van de Google-dienst naar hun televisiescherm. YouTube begint, net als bijvoorbeeld Netflix en Videoland, onderdeel te worden van wat ‘televisie kijken’ wordt genoemd.

Traditionele omroepen en zenders hebben de exclusieve claim verloren op ‘tv kijken’. De zogeheten over the top-aanbieders knabbelen met hun producties en bereik steeds wat marktaandeel af van de gevestigde partijen.

Cijfers van Stichting Kijkonderzoek laten zien dat 24 procent van de kijktijd in Nederland werd gegund aan partijen die je normaal niet op televisie tegenkomt. Dat zijn deze niet meer nieuwe internetpartijen. Verder ging 62 procent naar live tv en de rest naar tv-programma’s die later werden terug gekeken.

Gisteren gaf YouTube een kijkje op de cijfers vanuit zijn perspectief. In de maand mei had de videodienst dertien miljoen kijkers. Die mensen keken op hun desktop, laptop, mobiel en alle andere verbonden apparaten. Wanneer specifiek wordt gekeken naar het aantal kijkers via een televisiescherm, voorheen het monopolie van omroepen en zenders, dan blijkt dat vijf miljoen mensen YouTube via dit toestel bekeken.

De online videodienst is op tv toegankelijk via het menu van de smart-tv zelf, via de decoder van het internetbedrijf of met een Chromecast-achtig apparaat. Amerikaanse cijfers laten zien dat een kwart van de kijkers is ingelogd op zijn Google-account.

Het soort video dat wordt gekeken is divers, maar YouTube geeft aan dat drie categorieën eruit sprongen in het voorjaar: sport (+60%), buitenactiviteiten (+50%) en financiën (+320%).

Om zijn positie als reclamebedrijf te versterken schermt Google al langer met bereikcijfers over YouTube op televisie. In 2019 en 2020 zou YouTube een publiek hebben bereikt dat in zeventig procent van de gevallen niet door tv-zenders zou zijn bereikt. Daarnaast laten Amerikaans ervaringen zien dat een budgetverschuiving van tv naar YouTube van twintig procent een kwart meer bereik zou opleveren. Met dit soort onderzoekscijfers pikt Google budget af van RTL, SBS en hun buitenlandse collega’s.

Tot op heden bood Google, net als tv-zenders, enkel de optie om reclame te zénden. Eenwegverkeer, en dus hoofdzakelijk geschikt voor merkbouwende doeleinden; branding. Daar komt nu echter verandering in, want het bedrijf maakt tv-reclames interactief met de introductie van video-actiecampagnes [?].

Via de reguliere inkoopinterface van Google Ads wordt het voor performance-adverteerders, die sturen op direct resultaat, om klikbare advertenties te plaatsen op tv-schermen. Dat werkt zo: de adverteerder toont een commercial van minstens tien seconden en toont links onderin het scherm een internetadres dat de kijker kan overtypen. Dat doet hij – als ingelogd gebruiker – op zijn telefoon, tablet, laptop of anderszins en krijgt vervolgens een opvolgbericht van de betreffende adverteerder. Google helpt hiermee marketeers in te spelen op twee grote trends: groei van e-commerce en van on-demand tv kijken.

Voorts brengt Google hiermee datagedreven, profielgericht adverteren naar het tv-scherm in Nederlandse en buitenlandse huishoudens. Dat gaat een stap verder dan de pure bereikpropositie die RTL Nederland en Talpa Network nastreven met hun beoogde fusie.

Foto: Baijg (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond