Deel dit artikel
-

Vincent Franken (Findest): ‘We helpen met zeer gespecialiseerde zoekopdrachten’

Met IGOR^AI slaan VU-alumni Vincent Franken en Roel Boekel alias Findest naar eigen zeggen een brug tussen wetenschap en bedrijfsleven. “Google moet een hele grote groep gebruikers ondersteunen, wij helpen bedrijven met zeer gespecialiseerde zoekopdrachten.”

Franken staat Emerce te woord vanuit de catacomben van de Amsterdamse Vrije Universiteit, waar Findest sinds 2017 kantoor houdt. Hoewel de jonge start-up razendsnel groeit, is Franken niet van plan om de universiteit snel te verlaten. “Er werken zo’n tien studenten voor ons, die ook colleges kunnen blijven volgen. En zo zitten we dicht op de wetenschap.”

Franken en Boekel hadden allebei de ambitie om ondernemer te worden, en tijdens hun bachelor Science, Business en Innovation kwamen ze in aanraking met nanotechnologie. Op dit domein is veel technologie ontwikkeld, alleen is het niet zo simpel om die te vinden. Het duo zocht de noodzakelijke wetenschappelijke literatuur bij elkaar door te googelen en te bellen, en zo kwamen ze op het idee om een eigen zoekalgoritme te ontwikkelen.

Scandinavië
IGOR^AI doet enigszins denken aan IBM Watson, ook een technologie die met kunstmatige intelligentie zoekt in grote hoeveelheid wetenschappelijke literatuur. De grote kracht van de nieuwe toepassing is echter de vraagstelling, zo legt Franken uit. “Wij beperken het zoekdomein niet tot een bepaalde technologie, anders kom je geen onverwachte dingen tegen. Maar het algoritme weet wel heel goed wat het zoekt. En we hebben technology scouts die vragen van bedrijven weten te vertalen naar concrete zoekopdrachten.” Voor de duidelijkheid: Findest zoekt met IGOR^AI net als Google uitsluitend in openbare bronnen. Daarvan wordt geen voorselectie gemaakt.

Findest doet het onderzoek in opdracht van bedrijven nu vooral zelf, maar in de toekomst moeten ook klanten aan de knoppen kunnen draaien. Franken: “Het platform is op dit moment nog niet gebruiksvriendelijk genoeg om grootschalig uit te rollen, maar we hebben al wel bedrijfsmedewerkers opgeleid, zodat die zelf hun gang kunnen gaan. Vanaf 2021 willen we het platform als clouddienst kunnen aanbieden.”

Klanten zijn er al volop, waaronder Shell, Miele en Heineken. Sinds kort helpt Findest ook bedrijven in het buitenland, waaronder zeker 25 ondernemingen in Finland. Franken is vooral op zoek naar interessante industrieclusters. “Rond Helsinki vind je alleen al honderd bedrijven die voor ons interessant zijn. Inmiddels zijn we met presentaties ook al in Denemarken en Zweden geweest.”

Betaalbaar
Franken erkent dat het begin moeilijk was. Soms stapten de beide oprichters op de fiets om voor een minimumloon eten te bezorgen in Amsterdam. Inmiddels heeft het bedrijf geld van angel investors. “Maar dat is niet meer dan een paar maanden omzet. We moeten het echt van onze klanten hebben.”
Er wordt onder andere gewerkt aan het fors verkorten van de zoektijd. Momenteel duurt het tech-scoutingproject nog een week of twee.

Gemiddeld betalen klanten 3.850 euro per zoekopdracht, inclusief voortraject. “Wij willen deze technologie betaalbaar maken. De kunstmatige intelligentie wordt ook beter naarmate we meer klanten hebben.”

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Dit artikel verscheen eerder in de maarteditie van Emerce Magazine #176.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond