Deel dit artikel
-

Volop twijfels over Luikse plannen Alibaba

Bronnen binnen de luchthaven van Luik sluiten niet uit dat Alibaba afziet van een verdeelcentrum in de regio, en alsnog uitwijkt naar Maastricht. De luchthaven zou dan enkel gebruikt worden voor afhandeling van goederen in transit, van en naar het buitenland.

Zo’n scenario lijkt beter te passen bij de wel erg bescheiden ‘initiële investering’ van 75 miljoen euro die door Alibaba wordt genoemd, meldt dagblad De Tijd.

Alibaba heeft de luchthaven van Luik als toegangspoort tot Europa uitgekozen. De Waalse luchthaven wilde zijn kroonjuwelen – 22 hectare van zijn beste grond, vlakbij de landingsbaan – zo graag weggeven dat het zelfs het risico nam om de relatie met zijn belangrijkste klant FedEx te verspelen.

Daar klinkt dan ook nog steeds onbegrip: ‘Nergens ter wereld worden goed gelegen gronden ter beschikking gesteld voor een entrepot. Ook niet in Hongkong, waar Cainiao (de logistieke poot van Alibaba – red.) 1,5 miljard dollar investeert om een gelijkaardig logistiek centrum neer te zetten op de internationale luchthaven.’

In Luik werd weliswaar de rode loper uitgerold voor Alibaba, maar valt nog te bezien of Alibaba de Belgische hub op de Europese kaart zal zetten als logistiek centrum. Het verdeelcentrum wordt bijvoorbeeld geen 350.000 vierkante meter groot, zoals steeds werd beweerd, maar 150.000 vierkante meter. Het bedrijf werkt verder in zijn sorteerafdelingen met zogeheten AGV-robots of zelfrijdende voertuigen, waardoor het aantal nieuw te creëren banen wellicht kan tegenvallen.

Het plan van Alibaba topman Jack Ma kan evengoed een paard van Troje blijken, schrijft de krant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond