Deel dit artikel
-

Ook vrijdag stakingen bij PostNL: ‘De organisatie gaat plat’

De circa driehonderd zelfstandige pakketbezorgers die zich vanmiddag hadden verzameld PostNL Pakketten Hoofddorp, gaan ook morgen weer staken. Dat zegt een woordvoerder van belangenorganisatie Subco Partners tegen Emerce.

De zelfstandige bezorgers wilden vanmiddag een gesprek met de directie in Hoofddorp, en hoewel een kleine delegatie werd ontvangen, is er niet verder onderhandeld.

“Ik kan u voorspellen dat tegen het einde van de week heel PostNL plat gaat, de collega’s die zich vandaag lieten intimideren doen morgen mee, net als anderen bij PostNL,” zegt Maurice Jacobs van Subco, die teleurgesteld is in de houding van het bedrijf. “Wij zijn zinkende bootjes, velen van ons hebben schulden omdat we veel te weinig betaald krijgen. PostNL had een klein gebaar kunnen maken, maar men houdt zijn poot stijf.”

Het postbedrijf heeft de mensen die niet aan het werk zijn gegaan gisteren per mail gewaarschuwd dat ze geen vergoeding krijgen als ze niet binnen één uur aan het werk gaan. PostNL overweegt bovendien juridische stappen tegen de ‘werkweigeraars’.

Volgens enkele bezorgers rukt PostNL van alle kanten hulpkrachten aan, maar kan men de achterstand maar moeilijk wegwerken. PostNL beloofde vandaag dat tachtig procent van de pakketten zou worden bezorgd. Dat wordt alom betwijfeld. “Sommige depots zitten vol pakketjes, we hebben foto’s om het te bewijzen”, zegt een van de bezorgers. Ook Emerce krijgt erg veel meldingen binnen van PostNL-klanten die geen pakketjes kunnen leveren en van consumenten die vergeefs op bestellingen wachten.

Jacobs zegt dat PostNL ook collegakoeriers inschakelt. “Daar gaan we morgen werk van maken, we beschouwen dat als besmet werk.”

Vakbond FNV speelt geen rol meer bij de onderhandelingen. “We hebben een voorstel gedaan, maar dat is weggestemd. Dan houdt het voor ons op.”

Deel dit bericht

25 Reacties

dirk

ik heb voor 300 euro vis besteld ligt nu weg terotten gaat postnl dat betalen ??

POSTNL

Doorzetten jongens! Iedereen staat achter jullie (behalve een paar huillies na)

Na jaren leeggezogen te zijn is de maat nu echt vol!

EX ZZP

Ik heb dit werk 6 jaar gedaan als zelfstandige voor Postnl maar het verhaal steekt iets anders in elkaar dan de heren van Postnl vertellen. In eerste instantie krijg je een proefcontract en een bepaald postcode gebied. In mijn geval kreeg ik € 1,62 per afgeleverd adres en een toeslag van € 0,20 per pakket. Dus voor één adres met 1 pakketje had ik € 1,82. Na twee maanden kreeg ik een vast contract en mijn eigen wijk. Niet veel later werd mij gevraagd om te investeren in een bus die aan de eisen van Postnl voldeed. Dit kon als koop, lease of financial lease. Met het tarief wat ik toen had kon ik het lease bedrag, € 640,00 per maand, wel dragen, dus besloot ik een bus te leasen. Niet veel later moest in bij de manager komen en het kwam er op neer dat mijn wijk groeide. Ik kon meer pakketten per uur afleveren en de heren vonden dat mijn vergoeding wel naar beneden kon. Het tarief ging naar € 1,34 per adres en € 0,16 per pakket. Het was slikken of stikken. Ik had net een leaseovereenkomst afgesloten voor vijf jaar en had dus weinig keuze. Het werk is best leuk om te doen. Je leert onderweg veel mensen kennen en je bouwt een soort vaste klanten kring op in jouw eigen wijk. Mijn wijk groeide, mede doordat ik mijn werk netjes deed, en ik mocht opnieuw op kantoor komen. Dit was ongeveer anderhalf jaar na het vorige gesprek. Je verdient te veel was de bitse opmerking van de inkoper. Ik vind van niet probeerde ik mezelf te verdedigen maar helaas was tegen de intimidaties van de drie heren tegenover mij niets in te brengen. Zij wilde mijn tarief opnieuw aanpassen naar € 1,22 per adres en € 0,16 per pakketje. Per succesvolle aflevering wel te verstaan. Indien mensen twee keer niet thuis waren en ik het pakket naar het postkantoor moest brengen kreeg ik helemaal niets. Ook als mensen een pakket weigerde kreeg je niets. Ik vertelde de heren dat ik niet akkoord ging met een nieuwe verlaging en hun reactie was “dan ga je lekker failliet.” Wil je dat? Nee, dat wilde ik natuurlijk niet en ben dus “onder protest” akkoord gegaan. Zo gaat het bij iedere zelfstandige bij Postnl. Ieder jaar mag je op gesprek komen en ieder jaar wordt er aan je vergoeding geknabbeld. Uitmelken tot op het bot. Velen zijn al failliet gegaan door deze praktijken en ik heb uit de zes jaar dat ik dit werk deed legio voorbeelden en kan gebeurtenissen vertellen die je echt anno 2015 niet meer verwacht. Gelukkig ben ik zonder kleerscheuren uit deze ellende gekomen en doe ik nu heel ander werk. Ik steun de jongens die nu actie voeren van harte. Het zijn stuk voor stuk hard werkende mensen die de erkenning willen die ze verdienen. Een menselijke werkomgeving en een fatsoenlijke beloning.

Marco zzper ridderkerk

Alle schade kan je verhalen op postnl!
Zij kunnen de achterstand niet wegwerken terwijl zij dat de media wel wijsmaken.
Wij bezorgen idd verse vis, vers vlees, bloemen etc etc.
En schandalig als zelfs mensen hierdoor niet op vakantie kunnen.
Postnl heeft het steeds over “1 op de 5 is vertraagd” en ” vervelend maar nog prima te handelen”

tvdstege@gmail.com

mijn kind van 14 heeft van zijn spaargeld, voor mij een tomtom gekocht, via marktplaats, een verrassing voor de vakantie. Omdat ik altijd de weg kwijt raak in het buitenland. En ook omdat ik er al jaren naar lonk maar geen geld heb om er een aan te schaffen. Sinds mijn man is overleden hebben we heel weinig geld. Mijn zoon doet zo zijn best!! Jullie hadden zijn snoet moeten zien, twinkelende ogen omdat hij een verrassing voor mij heeft. We wachten er al drie dagen op, maandag gaan we weg…. Ik voel me ongelooflijk rot.

Postnl, directie: dat jullie het zover hebben laten komen: jullie zijn een slechte en rotte werkgever. Wij voelen ons heel verdrietig in ons kleine leed. Lekker voorbeeld voor mijn kind. Zitten jullie, directieleden, vanavond met je kind aan tafel? Denk dan aan mijn verhaal en kijk ze maar eens diep in de ogen, die kinderen van u. Schaam u!

Ronald

Vervelend volk, die zzp’ers met hun busjes. Als je zo ‘huilie’ ‘huilie’ moet doen vanwege je rotte salarisje ga je toch voor de concurrent werken? Of investeer in jezelf en leer door voor een baan waar je wel een degelijk salaris aan verdient. Dit is ronduit belachelijk, u allen dupeert alleen de consument hier mee, tevens laat u des te meer zien, hoe zielig u wel niet bent, en dat we de volgende keer als u langs komt met uw busje, inderdaad met een zielig, onderontwikkeld persoon te maken hebben.

P.S. Op een iets serieuzere noot, kappen hiermee ZZP’ers, wil je wat bereiken? Probeer dat dan op een manier te bereiken waarop u niet de consument benadeeld, staken is iets heel kinderachtigs.

Maarten

Volstrekt belachelijke staking. De consument is de dupe. Subco partners is een opruiende organisatie, niet eens een vakbond. Postnl doet er alles aan om de schade te beperken, maar Subco partners probeert het hele bedrijf te infecteren. Goede voorwaarden of niet, de subco’s hebben zelf een bedrijf gestart en komen er achter dat ze niet zulke goede ondernemers zijn. Postnl mag zich dat aantrekken, maar de manier waarop men nu hun opdrachtgever in de steek laat is beneden alle peil. Heb er veel respect voor dat medewerkers van het hoofdkantoor nu busjes met pakketten rondrijden, van die klant gerichtheid kunnen de subco’s nog iets leren.

ZZP

Ronald, dan ga je met je luie reet van de bank af haal je je shit zelf, kijk niet zo van de hoogte als jij een keer valt wil je ook niet dat mensen zo reageren tegen je.
STAKEN KOMT OP DE HELE WERELD VOOR, MAAR IN NEDERLAND HEEFT MEN ALLEEN SCHAAPJES VOLK DIE NIKS DURVEN EN ALLES MAAR ACCEPTEREN.

Maarten, POSTNL is de oorzaker van dit heissa , als mensen normaal betaald zouden worden zou er niks aan de hand zijn, maar nee er moeten natuurlijk miljoenen bonussen komen voor de handjevol directieleden!

Klaas

gewoon die zzp’rs die nu staan te huilen en niet hun werk doen er uitgooien met de mededeling we hebben je diensten niet meer nodig. Als je als zzp’r maar een opdrachtgever heb ben je geen zzp’r maar loon slaaf en slaven moeten werken. Take it or leave it.

Jack

Ook ik zit met smart op 2 bestellingen te wachten. Ontzetten balen, nee, doodziek ervan maar ik reken dit volledig Postnl aan. Degenen die staken duperen welliswaar heel wat consumenten en ondernemingen maar wees eerlijk, welke andere middelen hebben deze mensen? We worden hier met zijn allen toch al vreselijk uitgeknepen dus als je staakt voor je levensonderhoud en je sociale voorzieningen heb ik daar alle begrip voor….. Helaas zijn u en ik daar de dupe van. Ik hoop dat beide partijen tot elkaar kunnen komen.

Valli

Kreeg net een medewerker van Spotta (Dochter onderneming PostNL) aan de deur, ze hadden een pakket. PostNL doet er wel veel aan alles te leveren, als je zelfs bij dochter ondernemingen personeel weghaalt. (Zakelijke klant, te Nieuwegein).

Marc

Stelletje aso bezorgers, ga op een andere manier staken. Hebben de ontvangers schuld aan het beleid van post nl? Bezet het hoofdkantoor of zoiets maar nu benadeel je ons, kom jij mijn dochter vertellen dat ze haar verjaardagskado niet krijgt? Eerst had ik nog begrip voor jullie maar dit duurt te lang en het nadeel is voor de consument. Geen begrip meer voor jullie, ga of aan je werk of zoek ander werk.

Still waiting

@ZZP Je kan je pakketje zelf niet op halen ivm veiligheid. Het is duidelijk dat deze staking ten kostte gaat van alles behalve postnl. Dr bezorgers zelf krijgen geen inkomen, klanten zoals ik krijgen hun pakketje niet en kunnen deze ook niet ophalen en daarnaast leiden ook de webshops hierdoor grote verliezen.

van Deurzen

Als een flink deel van die fijne postbezorgers ook wat meer waarde aan de pakketjes zou plakken, in de vorm van voorzichtig doen en niet gooien, dan had ik mogelijk medelijden… Maar het is me al meermaals voorgekomen dat ook al plak ik het pakket bijna dicht met “Fragile – Breekbaar” tape, dit blijkbaar erg ingewikkeld is om te begrijpen en de pakketjes kapot bij de geadresseerde terecht komen! En daarna krijg je de terugclaim ellende bij PostNL waar je bewijsmateriaal moet sturen (ehhhh het is ergens naar toe gestuurd…) en dan 3-5 maanden mag wachten op restitutie.

brenda

Op maandag zouden er een aantal al betaalde pakketten bezorgd worden bij mij in Utrecht, het is nu vrijdag en ik heb nog niets ontvangen. Ik heb wel begrip voor de stakers, al weigerde een post.nl medewerker onlangs een geweigerd pakket mee terug te nemen met de mededeling dat ik hier zelf maar mee naar het postkantoor moest gaan. Nu lees ik hierboven dat ze geen vergoeding voor een geweigerd pakket krijgen maar ik vond het wel behoorlijk bijdehand, maar dit gedrag wordt wel in de hand gewerkt door deze mensen geen fatsoenlijk basissalaris te betalen. Post.nl maakt misbruik van het tekort aan banen en knijpt mensen uit terwijl ze de directie en de mensen op kantoor waarschijnlijk flink betalen, maar degene die het werk uiteindelijk doen zijn hier de dupe van. Post.nl zou niet moeten doen alsof 80 procent van de pakketten bezorgd worden, ja in Groningen en Friesland waar geen stakingen zijn. Zo kom je wel op 80 procent landelijk gemiddeld maar gewoon eerlijk moeten communiceren dat het een chaos is bij sommige vestigingen en dat de kans daar 10 % is. Ik hoop dat de pakketbezorgers weer fatsoenlijk betaald krijgen, met mijn koopzucht op internet draag ik in ieder geval mijn steentje bij…

Rob

als je als ZZp`er begint bij postnl krijg je een vrij goed tarief voorgeschoteld wat het aantrekkelijk maakt. Deze tarief is gekoppeld aan door Postnl berekend gemiddelde wat een zzp`er zou weg brengen op een dag in een uur. aangezien het steeds drukker wordt moet je als ZZp`er steeds meer weg brengen in een uur.
Dus je gemiddelde inkomen per uur wordt hoger dan dat postnl voorspeld heeft. Elk jaar moet je op evaluatie gesprek komen. dan komen zij net de berekening van het jaar daarvoor en komen uit dat je teveel weg brengt in een uur. ds je inkomen zit boven de norm. daar maken ze een nieuwe berekening van waardoor je tarief omlaag gaat. de onderscheid met zzp`ers en officieel vast personeel van postnl is dat het vast personeel maar 8 uur hoeft te werken daar worden ook de aantallen naar berekend. hebben ze teveel, wordt er wat afgehaald zodat er minder overuren wordt gemaakt (kost dus meer voor postnl) bij een zzp`er die per stop betaald krijg heeft geen uur loon wat postnl hoeft uit te betalen. Maakt voor postnl niets uit of de zzp`er 8 uur werkt of 13 uur per dag er hoeft namelijk geen overuren betaald te worden. dus goedkoper.
maar aangezien ze elke jaar van je stop tarief snoepen ga je elk jaar steeds minder verdienen maar moet je steeds meer gaan doen op het zelfde loon te kunnen behouden.

Postnl bepaald de tarief niet de zzp`er
je bent geen zzp`er als je geen eigen tarief kan aanbieden of kan onderhandelen.
dus je bent nog altijd schijn-zelfstandiger en dat zal altijd blijven ook bij postnl.

Marieke

Ik ben er ook helemaal klaar mee. Ik heb begrip voor mensen die hun standpunt duidelijk willen maken maar er lijden meer wegen naar Rome! Bedenk iets anders. Ik ben op vakantie en wou het op mijn vakantie adres laten bezorgen maar het enige wat ik doe is wachten en wachten. Ik kan niet eens even een dagje weg. Wat een rot vakantie is dat op deze manier! Bezorg me mijn pakket!!!!

Snabbel

@marieke
Hoe kansloos ben je als je je vakantie laat bederven door voor het ontvangen van een pakketje? Hahaha

Klaas

Ik snap best dat de ZZP-ers wat meer willen verdienen, of betere voorwaarden willen. Dit hebben ze ook gekregen. De keuze om in vaste dienst te komen, of 10% verhoging van de vergoeding is aangeboden. Als men meer wil hebben dan is dat prima, maar dit bereik je niet door het hele bedrijf plat te gooien. Doorgaans brengt dat helemaal niks. Subco partners is niet eens een officiele bond, dus dekking van inkomen zal er ook wel niet zijn voor de stakende ZZP-ers. Ik denk dat zij straks pas de rekening krijgen, en dan zal Subco Partners wel in geen velden of wegen te bekennen zijn. Met andere woorden, deze hele staking kent geen winnaars. Alleen verliezers. Als consument wil ik gewoon mijn pakketjes hebben (inmiddels 6 stuks) en niet elke dag te horen krijgen dat de bezorger besloten heeft om niet zijn / haar werk te doen. Een staking van een hele week is ronduit belachelijk! ZZP-ers ga aan je werk! Subco Partners, ga je schamen om je “15 minutes of fame” over de ruggen van zoveel mensen te krijgen. En dan ook nog andere partijen, die door PostNL worden ingehuurd om pakketjes uit te rijden, gaan bedreigen. Jullie moeten je echt gaan schamen!

Dot

Ik zit ook 1 week op mijn boek te wachten maar ik zit 100% achter de staking van de pakketbezorgers. PostNL is een slavenhandelsbedrijf die constant de vergoeding per pakket van hardwerkende mensen verlaagt, die ook zelf voor hun bestelbus moeten betalen. Zou je het leuk vinden als je werkgever elk jaar je salaris zou verlagen ?

Jan van der Woude

Hallo met Jan ik wacht ook op mijn pakket maar dat weegt niet op tegen het uitzuigen en onder druk zetten van de pakket bezorgers die zich helemaal uit de naad werken om een belegde boterham te kunnen kopen .
je moet eens een keer zeggen tot hier en niet verder.
het gedrag van post.nl lijkt erg sterk zoals ze het in Amerika doen n.l pure onderdrukking en intimidatie.
mijn steun hebben ze gooi de boel maar plat.
en ik hoop dat de leiding gevende eikels bij postnl een enorme jeuk krijgen die voorlopig niet overgaat kunnen zodat ze zich continu achter de oren krabben en tot de conclusie komen dit moet goed opgelost worden zodat de bezorgers weer lekker en tevreden hun werk kunnen doen.
dus bezorgers hou het vast en geef niet op.
groeten Jan.

Rick

Post krijgt nu de rekening van het asociale personeelsbeleid wat ze voeren tegen vaste post medewerkers. Honderden postnl-:res moeten weg omdat er geen werk meer is binnen post.
Deze mensen hadden graag de kans gehad om bezorger te worden maar ze waren/zijn duur.
Je praat over mensen met 10,20,30 dienstjaren, weg ermee.
postnl is nu te afhankelijk van derden met alle gevolgen van dien. Hoeveel klanten gaan nu op zoek naar een andere bezorger? Dit speelt ook bij DHL worden ook slecht betaald.
Oplossing plaats gemotiveerd vast personeels
bij de pakketdienst en maak goede afspraken met zzp-ers.

Win het vertrouwen terug van ( boze,teleurgestelde) klanten

Maarten

En ze gaan maandag gewoon weer door als we de berichten mogen geloven. Ik memoreerde al eerder deze week dat het stemmingmakerij is en opruiend gedrag, maar dat blijkt nu ook definitief bevestigd.

De stakers steken banden lek van diegene die wel willen rijden. Barricaderen de ingangen van de distributiecentra en bedreigen kantoor medewerkers die invallen met niet misselijke verwensingen.

De eis is een tegemoetkoming van gemiddeld 20.000 euro per chauffeur, terwijl ze er al 20% bijgekregen hebben (Postnl heeft ca. 15 miljoen euro vrijgemaakt voor deze chauffeurs). Dit bedrag claimen de subco partners nodig te hebben om o.a. belasting achterstanden te kunnen betalen. Pardon? Ja je leest het goed…

Ondertussen kent de situatie alleen maar verliezers; De chauffeurs verliezen inkomsten door de staking, maar ook in de toekomst (als ze überhaupt nog als contractpartner worden teruggenomen). De klant en verzender zijn onevenredig hard de dupe, zij hebben feitelijk niets met deze interne aangelegenheid te maken en likken vooral hun wonden. En Postnl moet enorme kosten maken om zo goed als mogelijk toch te bezorgen (huur auto’s, uitzendkrachten, medewerkers van het hoofdkantoor die in het weekend! post rijden). Om nog maar te zwijgen over het verlies van klanten in de toekomst.

Al met al verschrikkelijk dom van deze zzp / subco chauffeurs, een heilloze weg die hoe langer hoe erger wordt.

Frank Bemelman

Ik ken de ins & outs niet. Maar waar rook is, is altijd vuur. Er gaan geen honderden chauffeurs in staking als er niet iets aan de hand is. Witte boorden weten altijd de handen wel schoon te wassen, en recht te praten wat krom is. Ik run zelf een webshop en het is erg hinderlijk dat mijn klanten niet op tijd krijgen wat ze besteld hebben. Maar ik geef deze chauffeurs een hart onder de riem, laat je niet kisten. Ik zie hoe ze elke dag pakjes bezorgen, altijd gehaast, omdat elke seconde telt. Zo’n werkdruk is regelrechte waanzin. POST NL moet zich doodschamen. Natuurlijk wil ik een laag tarief voor mijn verzendingen, maar er mag ook verdiend worden. En verdeel die winst dan ook eerlijk. Niet alleen naar Managers die geen flikker uitvoeren, maar ook naar degenen die het mogelijk maken.

Sjon

Ik kan de situatie niet goed beoordelen, maar mijn boosheid geldt vooral de misleidende informatie van post.nl Men deed voorkomen de eerste dagen dat het pakje in aantocht was. Van de Klantenservice een antwoord dat waarschijnlijk copy/paste-werk was, want sloeg helemaal niet op mijn specifieke punt, planten die 6 dagen in een doos hebben gezeten. De helft zag er wonderbaarlijk gezond uit en hierbij reclame voor kwaliteitsplanten.nl. De helft een wat triest beeld, met vergeelde bladeren en zo. 4 planten zijn nu nog drijvend in een teiltje met water, zo droog was de grond. Informeer goed, als je het niet weet, dan meld je dat je het niet weet, maar geen halve waarheden en klanten een worst voorhouden. Dit vooral is de reden, dat ik pakketjes via post.nl ga mijden. Voor mij geen enkel probleem gelukkig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond