Deel dit artikel
-

Nederlandse webshops zetten online marketing nog onvoldoende in

Bijna driekwart van het marketingbudget van Nederlandse webshops wordt aan online marketing besteed. Meer dan de helft van de webshops geeft echter aan dat er ruimte voor verbetering is op de verschillende online marketinginstrumenten. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in opdracht van Marktplaats Zakelijk.

Webshops maken vooral gebruik van online marktplaatsen als Marktplaats, Beslist.nl en bol.com (80 procent), sociale media marketing (68 procent), SEO (64 procent), SEA (63 procent) en e-mailmarketing (33 procent).

Gemiddeld 40 procent van de webshops besteedt de marketingactiviteiten uit. Dat percentage is hoger bij bedrijven met meer dan twee medewerkers (62 procent), tegenover 28 procent voor bedrijven met één of twee medewerkers. Vooral activiteiten rond SEO (17 procent), SEA (17 procent) en online marktplaatsen (15 procent) worden uitbesteed.

Ook voor het type activiteiten geldt dat bedrijven met meer medewerkers meer specifieke activiteiten uitbesteden. Daarbij zijn webshops vooral tevreden over de uitbestede activiteiten rond SEA (63 procent), SEO (54 procent) en vervolgens online marktplaatsen (43 procent).

Het onderzoek laat ook zien dat 66 procent van de webshops uit maximaal twee personen bestaat, waarbij 76 procent ook eigenaar is. De verantwoordelijkheid voor de marketingactiviteiten ligt bij 91 procent van de ondervraagde webshops bij één of twee personen. Gemiddeld wordt er tien uur per week aan marketingactiviteiten besteed. Daarbij wordt vooral met collega’s en personen uit het eigen netwerk over marketing en e-commerce gesproken (45 procent). Verder besteden ze tijd aan het raadplegen van websites (43 procent), nieuwsbrieven (36 procent) en marketing en e-commerce bladen (31 procent).

Onvoldoende tijd (49 procent) en kennis (49 procent) zijn de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Een argument om juist niet uit te besteden is de tijd die het managen van externe partners kost in relatie tot het matige resultaat dat uitbesteding oplevert (33 procent) en het feit dat er te weinig controle op dit proces is (30 procent). Dit laatste argument speelt vooral bij de webshops met meer dan twee medewerkers.

Alle ondervraagde webshops meten wel het resultaat van hun marketingacties. Vooral de toename van verkopen is uiteraard van belang (71 procent), naast het aantal bezoekers (40 procent) en de groei van het aantal klanten (36 procent).

Deel dit bericht

1 Reactie

Eduard

“Het onderzoek laat ook zien dat 66 procent van de webshops uit maximaal twee personen bestaat”

Goh, hoe zou dat nu komen?

Uit het persbericht: “Het onderzoek van InSites Consulting is uitgevoerd onder 234 webshops. Bij 155 webshops waren één of twee personen werkzaam en bij 80 webshops ging het om drie of meer personen.”

155 van 234 is… 66 procent. Nogal wiedes dus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond