-

Fastr: sneller bestellen in webshops

67 procent van de mensen die bezig zijn een online aankoop te doen, haken af tussen de winkelwagen en de betaling. “Het is van de zotte dat je bij elke webshop weer zo’n uitgebreid registratieformulier moet invullen”, zegt Albin Bronkhorst van Fastr, dat nu drie maanden draait. Circa honderd online retailers hebben zich inmiddels aangesloten bij de succesvolle omzetverhogende oplossing.

Kun je het concept omschrijven in een tweet?

Fastr helpt online retailers conversie met 30 procent te verhogen door het check-outproces met 95 procent te verkorten. Zonder gedoe. Makkelijk, snel en veilig.” 

Waarin zit ‘m het onderscheid van Fastr?

“Dat je elke online aankoop, waar dan ook, onafhankelijk van de gekozen betaalmethode in twee clicks kunt afronden. Fastr biedt online shoppers een dashboard waarmee ze al hun aankopen kunnen bijhouden en inzicht krijgen in hun aankoopgedrag. Dat kan nog nergens.”

Hoe werkt dat, zo’n dashboard?

“Je komt ons voor het eerst tegen op de website van de retailer. Je bent aan het winkelen en in de check-out loop je tegen onze applicatie aan. Je wordt dan eenmalig gevraagd om je te registreren met de gegevens die je normaal ook zou achterlaten, zoals NAW en e-mailadres. Het verschil is dat wij die gegevens voor je opslaan zodat je bij elke volgende aankoop bij een aangesloten webwinkel niet opnieuw hoeft te registreren.”

Waarom is dat aantrekkelijk?

“Als je bijvoorbeeld maar één keer per jaar een aankoop doet bij een webwinkel wil je helemaal niet nóg een nieuw wachtwoord hoeven te onthouden. Dat wordt opgelost met Fastr. En daarnaast is de registratie van Fastr in de basis de helft sneller dan een reguliere check-out. Het scheelt gewoon tijd.”

En voor de retailer?

“Die kan heel gemakkelijk ons product installeren met een plug-in. Binnen vijf minuten is hij in de lucht.”

Levert Fastr meer business op?

“Jazeker. De kopers die Fastr gebruiken komen onderaan de streep vaker tot een koop. Je moet je voorstellen dat 95 procent van het online winkelpubliek afhaakt tussen het moment waarop ze de winkel binnenkomen en wanneer ze de winkelmand vullen. Van de vijf procent die doorgaat, raken retailers nog eens 67 procent kwijt. Bijvoorbeeld doordat de shoppers uitgebreide formulieren moeten invullen of aan het einde van de rit pas de hoge transportkosten te zien krijgen. In de afgelopen maanden is gebleken dat wij het percentage aanzienlijk omlaag brengen.”

Gaat door Fastr niet veel klantdata verloren voor de retailer?

“Retailers ontvangen alle gegevens van de klant, wij houden niks achter. Overigens zie je dat alleen grote retailers iets doen met de data die ze verzamelen. Bij anderen ontbreken simpelweg de tools of hun gegevens zijn niet up-to-date. Dat is een extra voordeel van Fastr: onze data zijn vaak wel actueel. Wie verhuist, werkt wel z’n Fastr-account bij, maar niet van alle webwinkels waar je ooit iets gekocht hebt.”

Wat was voor jou het eureka-moment om te starten met Fastr?

“Het was in 2012. We waren bezig een online bank in de markt te zetten, en kwamen erachter dat online check-outs niet werken en mobiele al helemaal niet. We realiseerden ons dat het belachelijk is dat je, wanneer je tientallen online aankopen per jaar doet, steeds opnieuw moet aangeven dat je een Rabobank-betaling wilt doen en dat de bestelling bezorgd moet worden op de Apollolaan.”

Hoe schaalbaar is het?

“Enorm schaalbaar. We maken één api en diverse plug-ins, die werken voor verschillende platforms. Zo sluiten we heel makkelijk een onbeperkt aantal retailers aan. Uiteindelijk moet elke retailer in elk land Fastr kunnen gebruiken.”

Wordt Fastr al internationaal gebruikt?

“Nee. Weliswaar is het ook beschikbaar in het Engels, maar Fastr wordt alleen nog in Nederland gebruikt. Er valt hier nog veel te winnen op de markt, als je bedenkt dat onze nummer 11 t/m 100 klanten bij elkaar 2,5 miljard Euro omzet doen, dus ik denk dat het goed is om internationaal gebruik nog een maandje of twaalf uit te stellen.”

Wat voor cijfer geef je je team en waarom?

“Een dikke 8. We zijn met zijn drieën, iemand voor product, een developer en ikzelf. Ik doe vooral operations, sales, marketing, communicatie en strategie. Met dit team hebben we een hoop ervaring aan boord maar ik ben me ervan bewust dat er altijd ruimte is voor verbetering. Mijn ambitie is dan ook om de komende maanden het team uit te breiden met nog betere mensen.”

Welke drie eigenschappen moet een succesvolle ondernemer bezitten?

“Je moet vooral eigenwijs zijn en je eigen koers durven volgen. Daarnaast moet je ook vooral doen. Er zijn veel mensen met goede ideeën, maar je moet die ideeën ook durven uitvoeren. Daarnaast moet je een huid hebben als een olifant, je moet zowel emotioneel als financieel heel diep durven gaan. Het ondernemerschap kent veel ups en downs. Daar moet je tegen bestand zijn.”

Foto boven: Isa van Bronkhorst

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jeroen Bos

Mooi initiatief! Zelf betaal ik altijd met Paypal. Slimme websites halen de gegevens daar vandaan, en kunnen dan hetzelfde aanbieden. Ik koop zelf erg veel mobiel, en ik reken dan snel en makkelijk af. Ideaal!

Jos

Beetje dun commentaartje, Jeroen. Of komt dat omdat je eigenlijk promotie wilde maken voor je bedrijf?

Thomas

Linkbuilding :O

Paul

Google (forms) vult toch automatisch al je gegevens in?

Albin

Dank je wel voor jullie reacties! @Jeroen: Paypal is inderdaad een zeer makkelijke manier van betalen, maar kent zijn beperkingen, en is erg duur voor retailers. @Paul: Auto refill werkt slechts beperkt op web, al helemaal niet op mobiel, en vaak ook niet optimaal. Daarnaast biedt Fastr wel iets meer dan alleen de mogelijkheid om adressen te beheren 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond