Deel dit artikel
-

‘Webwinkels laks met terugbetalen bezorgkosten bij retourzending’

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ruim een derde van de Nederlandse webwinkels bij een retourzending de bezorgkosten niet altijd terugbetaalt. Daarnaast betalen veel winkels ook nog eens te laat of helemaal niets terug, ondanks herinneringen.

De Consumentenbond bestelde 675 artikelen bij ruim 200 webwinkel. Daarbij ging het vooral om cadeauartikelen verkopen. Binnen 14 dagen na ontvangst werd de bestelling in zijn geheel teruggestuurd.

Webwinkels zijn wettelijk verplicht om binnen 14 dagen het aankoopbedrag terug te betalen, inclusief bezorgkosten. Desondanks betaalde 36 procent van de winkels bij minimaal één bestelling de bezorgkosten niet terug, 18 procent deed dit zelfs bij geen van de drie bestellingen. Daarnaast betaalden velen te laat, en sommigen helemaal niets, ondanks dat we meerdere herinneringen stuurden.

Een veelgehoord excuus van webwinkels is dat ze product immers bezorgd hebben, en dat daaraan kosten zijn verbonden. Maar wet biedt terecht de bescherming dat je bij retournering dan niet alsnog de hoge bezorgkosten kwijt bent.

Net als voorgaande jaren deelt de bond de onderzoeksresultaten met de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Deel dit bericht

1 Reactie

Sjaak

Tsja en toezichthouders beboeten een paar webwinkels met enorme boetes in de tonnen, terwijl deze regels massaal niet nageleefd worden. Hoezo rechtsongelijkheid?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond