Deel dit artikel
-

Consumentenbond: wehkamp kampioen nepaanbiedingen

Een groot aantal webwinkels adverteert nog steeds met verzonnen aanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De veelal doorgestreepte ‘van-prijs’ werd door de winkels zelden gerekend.

Wehkamp is één van de hardnekkigste overtreders. Het warenhuis goochelde niet alleen dit jaar met de prijzen, maar ook in 2013, 2014 en 2018.

Ook Otto en BCC gingen weer de fout in en beloven opnieuw beterschap. Die beloftes bleken tot nu toe een wassen neus. ‘We delen daarom de uitkomsten van ons onderzoek ook met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken,’ aldus directeur Sandra Molenaar.

Drie maanden lang peilde de organisatie wekelijks de prijzen bij 100 webwinkels. Bij 39 winkels werd minstens vijf keer een nepaanbieding gevonden. Zo juicht Wehkamp dat de elektrische tandenborstel in de aanbieding is van 279,99 voor 149 euro. In werkelijkheid kostte de tandenborstel al maanden 149 en zelfs een keer 139 euro.

Ook de korting die JBL voorspiegelt op zijn bluetooth-speaker JBL Xtreme 2 (van 299 voor 223 euro) is niet wat het lijkt. In de drie maanden voor de aanbieding, was de speaker nooit duurder dan 244 euro.

Een winkel mag consumenten niet op het verkeerde been zetten door zomaar een doorgestreepte prijs op de website of in de folder zetten. Volgens de wet moet een product voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk voor die ‘van-prijs’ of doorgestreepte prijs zijn verkocht. De ACM houdt daarbij een periode van drie maanden aan.

Deel dit bericht

6 Reacties

M.

Het komt vaak genoeg voor dat een marktprijs zich gedurende de PLC van een artikel zodanig ontwikkelt dat deze een stukje onder de adviesprijs komt te liggen. Beetje cru dat het dan meteen een ‘verzonnen’ afprijzing wordt genoemd. Is niet verzonnen, is gewoon op basis van de MSRP. Fabrikanten die structureel opgeblazen MSRP’s gebruiken (en vanaf dag 1 met 70-80% afprijzen) vind ik een stuk ergerlijker. Zie je vooral bij merken in de juwelen / horloges vaak gebeuren.

V.

Ik stoor mij enorm aan dekbeddiscounter. ” Ontvang gratis kussens twv 139,95 ” terwijl dit rommel is wat nooit en te nimmer 139,95 heeft gekost”. Het werkt bij mij ook averechts omdat ik hun aanbiedingen hierdoor niet meer vertrouw . Als ik goede kussens wil bestellen ben ik bang dat ik rommel thuis krijg omdat ik niet weet of ik nu een kwalitatief goed kussen koop voor een eerlijke prijs of dat zij “met retail adviesprijzen” werken zoals M. hierboven schrijft waarbij de prijs vanaf dag 1 “80%- 90%” lager ligt.

F

Ik stel voor dat bedrijven met deze praktijken de claim dat ze “klantgericht” zijn die claim laten vallen. Is geen houding maar een platte communicatietruc.
Consumenten gaan steeds meer naar bedrijven die aantoonbaar te vertrouwen zijn en ethisch handelen. Wanpraktijken zingen snel rond, dus erop gokken dat ze ermee weg kunnen komen is een pre-internet truc en een houding die onderstreept dat klanten feitelijk niet serieus genomen hoeven te worden. Intertoys was daar een berucht voorbeeld van.
Uiteindelijk stemt de consument met de voeten en worden dit soort bedrijven vanzelf door de markt gecorrigeerd op hun gedrag. Kijk maar naar de omzetcijfers.

Annes67

Wehkamp ,heeft ten eerste een fantastische service ..Als een product niet goed is,dan kun je het kosteloos retourneren.
Bij een zichtoptie van 30 dagen ,kun je beslissen of je het product wilt houden en mag je het ook gratis inruilen ,of gewoon terugsturen en je geld terug krijgen.
Het is geen troep wat ze verkopen ,dus beetje flauw bericht in deze om Wehkamp zo af te kraken !!
Er is geen bedrijf wat ook zo snel is met het leveren van zijn producten
Klantvriendelijkheid is ook erg goed .
Fantastisch bedrijf ,en een ieder kan op beslist.nl alle prijzen zelf vergelijken.dus de consument is ook zelf verantwoordelijk ,voor zijn of haar aankopen,en moet daar dan ook zelf op letten.
Ik heb het nog nooit bij de hand gehad bij Wehkamp !!

C.

De van/voor prijzensystematiek is nogal achterhaald. Het is eenvoudig te omzeilen door niet over van/voor te spreken, maar door te refereren aan de adviesprijs van de fabrikant. Die ligt doorgaans veel hoger. Of refereer aan andere webshops die het artikel tegen een hogere prijs aanbieden en zet op je website: “Elders”.

Sanne

Het is nu september 2020 en Wehkamp heeft vandaag National Glamour Day: zoals ze letterlijk zeggen “tot 20% korting op bijna alle fashion en beauty”.
Wat schetst mijn verbazing? Een parfum van Lancaster, waar ik de laatste weken al vaker bij Wehkamp naar gekeken heb, schommelt al al die weken tussen 21 en 29 euro. Vandaag kost ie 29 en het is het enige parfum, dat NIET onder die Glamour Day valt…. toeval??

2 Weken geleden kocht ik er een spijkerbroek in de opruiming voor 29,99. Die bevalt goed en ik dacht, ik bestel hem nu – met die korting – nog een keer. En inderdaad, die korting geldt op die (echt precies dezelfde!) broek. Maar nu kost hij, MET de korting 31,99….

Ik krijg steeds meer en meer een naar gevoel bij Wehkamp. Het voelt echt als Big Brother is watching you. Natuuriljk weet ik dat ik met mijn IP-adres sporen achter laat, maar het lijkt alsof werkelijk elk van mijn bezoeken “onthouden” wordt en daar alles op aangepast wordt. Ik vertrouw deze winkel niet meer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond