Deel dit artikel
-

Webwinkels zoeken kleine vestiging

De webwinkels die een vestiging willen openen, zijn vooral op zoek naar de wat kleinere winkelpanden met een lage huur. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Thuiswinkel.org ziet haar onderzoek van Shopping2020 bevestigd dat pure players alle verkoopkanalen zullen inzetten. Tegelijkertijd zijn webwinkels niet de ultieme oplossing voor leegstand in winkelstraten.

Uit het onderzoek (pdf) blijkt dat de meerderheid van de webwinkeliers een eigen winkel, pop-up store of shop-in-shop bij voorkeur opent in een stads- of dorpscentrum met tenminste 100 winkels en een (boven)regionale aantrekkingskracht.

Thuiswinkel.org nuanceert dat er veel kleine webwinkels zijn in Nederland. Maar een klein deel van de pure players overweegt serieus een vestiging te openen. Het merendeel mist de investeringskracht of wil gewoon webwinkel blijven. “Hoewel de versmelting van verkoopkanalen een interessante ontwikkeling is, zijn webwinkels geen Haarlemmer olie voor leegstandproblematiek waar veel winkelstraten mee kampen”, aldus Martijn Hos van Thuiswinkel.org.

Als webwinkels een fysieke vestiging openen dan is dat bij voorkeur een (tijdelijke) winkel in aanloopstraten, of buiten de drukste winkelstraten. Belangrijke locatie-eisen zijn volgens het rapport: winkelstraten met een eigen karakter, goede autobereikbaarheid en veel andere winkels in de directe omgeving.

Tegelijkertijd zijn kleine panden in trek en zijn webwinkeliers niet bereid om hoge huurprijzen te betalen.

Deel dit bericht

1 Reactie

C. Valli

Klopt, pop-up store is een mogelijkheid, goedkoop en je zit nergens aan vast. alleen de locatie is soms wat minder top.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond