WSJ.com toch aan de slag met ‘native advertising’

The Wall Street Journal hield de boot lang af, maar gaat online nu toch overstag voor native advertising. Adverteerders leveren geen ‘plaatje met tekst’, maar verhalen die in de context van de nieuwsvoorziening verschijnen.
De Amerikaanse krant verzette zich maanden tegen het concept van native advertising. Dit reclamemodel, te vergelijken met advertorials, zou te dicht tegen de nieuwsvoorziening van de krantenredactie liggen. Lezers zouden verward kunnen raken tussen wat eigen nieuws is en een bericht van een adverteerder.
Toch verschijnen vanaf vandaag op WSJ.com ‘reclameverhalen’. De eerste verschijnt in een reeks van twaalf van IT-bedrijf Brocade. Dat laat informerend schrijven over technologie en data die de markten zullen veranderen.
Niet Brocade noch een pr- of reclamebureau is verantwoordelijk voor de items. Een aparte, eigen productiestudio van The Wall Street Journal verzorgt de producties, weet de Financial Times. Daarmee wil de uitgever zich ervan verzekeren dat de items aansluiten bij het WSJ-merk, maar niet interfereren met de reguliere verslaggeving.
The New York Times en de Washington Post publiceren gingen eerder al aan de slag met native advertising op hun sites. Bij de teksten wordt goed duidelijk gemaakt dat het om reclame gaat.
Foto: infrogmation (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond