-

Hoe schaalbaar is native advertising?

Native advertising zal naar verwachting behoorlijk groeien in 2014. Maar is het ook op grote schaal in te zetten?

Volgens een onderzoek van de Amerikaanse Online Publishers Association (OPA), biedt maar liefst 73 procent van de OPA-leden hun lezers ‘een vorm van native advertising’ aan. De onderzoekers verwachten dat dit percentage snel zal stijgen. Qua omzet groeit deze vorm van advertising in een soortgelijk tempo als dat van video advertising. Het moge duidelijk zijn dat dit een uit nood geboren ontwikkeling is voor veel uitgevers die zich laten voorstaan op hun onafhankelijke redactionele content.

Wereldwijd hebben ook grote dagbladen als The New York Times native advertentie formats omarmd, en ook in Nederland kennen we de ‘branded content’ van het FD dat netjes apart wordt ‘verpakt’ in de bijlagen. “Gelukkig staat op de voorpagina in kleine letters dat deze bijlages buiten de verantwoordelijkheid van de redactie vallen”, zegt Kirk Cheyfitz, een goeroe op het gebied van contentmarketing.  J.P. Morgan voorspelt dat native advertising onlinekanalen zal gaan overnemen in 2014, dat het snel de standaard zal worden voor adverteren op mobiel en ook steeds meer zijn weg zal vinden naar de desktop.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!