Deel dit artikel
-

Zalando: ‘Geen winkel meer maar handelsplatform’

Een kwart van de kledingverkopen op Zalando gebeurt nu voor rekening van de verkooppartners. Op termijn willen de Duitsers dat percentage laten groeien tot vijftig procent. Dan is het geen winkel meer, maar een handelsplatform.

Die ambitie sprak de leiding van de modewinkel zojuist uit bij de persconferentie naar aanleiding van de jaarcijfers. Er werd geen tijdlijn verbonden aan die ambitie, al is 2025 het jaar waarin Zalando verwacht zijn omzet te kunnen verdubbelen ten opzichte van vandaag.

Het merendeel van de partnerverkopen zal tegen die tijd plaatsvinden op Zalando zelf. Het gaat daarbij naar schatting om veertig procent. De overige tien procent komt op het konto van het Connected Retail-programma. Dat zijn simpelgezegd fysieke winkels die hun voorraden tegen betaling laten opnemen in de digitale schappen van Zalando.

Tegen de tijd dat Zalando geen winkel maar een marktplaats is, of een warenhuis, verdient het zijn geld overwegend aan het verkopen van digitale diensten. Niet aan het in- en verkopen van kleding. De producten waar het dan geld aan verdient, zijn zaken als het partnerprogramma en Connected Retail, maar ook ZFS en ZMS. De ‘F’ staat voor fullfillment en de ‘M’ voor marketing. Verkopers kunnen hun voorraden dus stallen in de magazijnen van Zalando, voor snelle en efficiëntie verzending, maar ook actief promoten. Retailmedia is in e-commerce een groeiende tak van sport.

Mede dankzij het coronavirus groeide het aantal aangesloten fysieke kledingwinkels met een factor vijf tot 2.400 en in januari 2021 alleen nog een met duizend. Eind dit jaar moet deze verkoopoptie voor de retail in dertien EU-landen beschikbaar zijn.

Beleggers reageren positief op Zalando’s jaarcijfers en toekomstplannen. Het aandeel stond halverwege vanochtend ruim 3,5 procent hoger op 89,50 euro. Dat is bijna drie keer meer dan de dag voordat het coronavirus in Europa de kop opstak.

De platformstrategie, die toen nog niet zo werd genoemd, dateert overigens al van augustus 2011. Toen konden externe verkopers al hun spulletjes te koop aanbieden via Zalando. In maart 2015 werd deze tak van sport pas een hoofdpunt op de strategische agenda.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Oftewel hoe krijg je retourzendingen van de kostenkant op je balans naar de opbrengstkant van je balans.

Erwin Boogert

Beejte off topic, maar toch: het retourpercentage is overigens stabiel op 50%, vertelden ze.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond