Deel dit artikel
-

Zelfs de staartvin komt uit 3D-printer

Een paar stukjes extra isolatie voor de bedrading, meer was dinsdag niet nodig om de zonnewagen van het Nuon Solar Team door de keuring te krijgen. Tijdens die keuring, te vergelijken met een uitgebreide APK, kijkt de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge of de zonnewagens veilig genoeg zijn om aan de veeleisende wedstrijd van ruim 3000 kilometer dwars door Australië te kunnen meedoen.

De studenten van de TU Delft voor het eerst hun ‘trailing edge’ zien, een zeer scherpe rand aan de achterkant die de stroomlijnen aanzienlijk verbetert. De zonnewagen wordt gebouwd met carbon, een stijf en superlicht materiaal.

Een van de nadelen is dat je daarmee de achterkant eigenlijk niet scherp genoeg kan maken voor een optimale stroomlijn. En luchtweerstand is in de wedstrijd verreweg het belangrijkst. Daarom heeft DSM een scherpe, holle staartvin gemaakt met een geavanceerde 3D-printer. De staartvin weegt slechts 250 gram, evenveel als een pakje boter, en is geheel transparant zodat de achterlichten goed zichtbaar blijven.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond