Deel dit artikel
-

Zoekmachine Voradius rolt uit naar rest Nederland

Heel Nederland kan nu gebruikmaken van de productenzoekmachine voor fysieke winkels. Voradius schaalt op van Amsterdam naar het hele land. Daarnaast wordt de vernieuwende zoekfunctie verwerkt in de apps van MyOrder.

Dat maakt het vijf maanden oude bedrijf vanmiddag bekend. De index groeit nu ook van 3500 winkels in Amsterdam naar een kleine tienduizend in heel Nederland. Vooralsnog zijn dat voornamelijk de grotere ketens die vertellen welke producten verkrijgbaar zijn, maar Voradius staat open voor iedere fysieke retailer die zijn productinformatie aan het systeem wil voeden.

De zoekmachine vertelt niet enkel welk product in welk nabije winkel verkrijgbaar is. Van sommige winkels weet hij ook de beschikbaarheidsinformatie; ligt het product nog daadwerkelijk in de schappen? Kijkshop was de eerste keten die dit soort real time informatie deelde. Met boekhandel Libris loopt nu een proef.

Medeoprichter Martijn Jansen legt uit: “Daarnaast zijn we met MyOrder een samenwerking overeengekomen. Wij zorgen ervoor dat gebruikers van de MyOrder-app lokaal naar producten kunnen zoeken. Het is bovendien mogelijk om via Voradius producten meteen te reserveren en te betalen om het dan direct bij de kassa op te kunnen halen.”

De nog startende onderneming is op zoek naar venture capital om te kunnen groeien. Daarbij zal vooral worden geïnvesteerd in het verfijnen van de technologie.

Een lokaal georiënteerde productenzoeker voor fysieke winkels is nieuw in Nederland. In Amerika is dit concept bekender. Een bekend voorbeeld daar is Milo. Dat bedrijf werd eind 2010 door eBay overgenomen voor 75 miljoen dollar.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jelle van der Bij

Leuk product voor iets waar Google niet in slaagt. Zoeken naar product + plaats levert nauwelijks een zinnig resultaat op. Zeker voor specifiekere producten geldt dat het handig is om er een winkel bij te vinden. Helaas werkt de zoekfunctie op de Voradius nu niet, maar ben benieuwd welke resultaten eruit komen rollen.

Matthias Sander

Jelle, heb je ook een postcode of plaats ingevuld? Anders werkt de zoekfuncties inderdaad niet. Met wel als het goed is.

Paul Haarman

Op generieke productnamen werkt de machine goed. Ik zie wel dat hij wat moeite heeft met specifieke zoektermen als “zwarte veterschoenen” of “rode jurkjes”. Al bij al natuurlijk een prima toevoeging aan het search-landschap.

Toine

Het is inderdaad belangrijk om de techniek snel te verfijnen en uit te breiden. Bestaande vergelijkingssites bieden ook steeds meer info vanuit fysieke retailer maar voegen daar ook productinfo, reviews en winkelinformatie aan toe. Ook blijvende naamsbekendheid en genereren van traffic wordt nog een beste uitdaging. Leuk initiatief maar nog een lange weg te gaan !

Jelle van der Bij

@Matthias Zat er weer eens naar te kijken en zie nu waar ik de mist mee ben ingegaan. Ik zag niet dat er twee invoervelden waren en was dus binnen de zoekbalk alles aan elkaar aan het typen. Misschien een idee om daar duidelijkheid in te scheppen. Maar kan ook aan mij liggen 🙂

Harry Vorenkamp

Een mooi initiatief van Voradius. Toch zijn er eerdere initiatieven op dat vlak gelanceerd in Nederland. Zo is het Wimpelcentrum.nl/lochem ontstaan in Lochem in maart 2013. Zoeken, vinden en bestellen in de lokale winkels vanaf één website en met een sterke sociale component van participatietrajecten voor uitkeringsgerechtigden. Met productinformatie, winkelinformatie, acties e.d. een compleet antwoord op de total retail gedachte. De initiatiefnemer is UniTracer BV

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond