-

Bureauwereld toe aan pivot

Grote consultants en digitale media zijn steeds gewildere innovatiepartners. Ook halen bedrijven zelf meer vaardigheden in huis. Een bedreiging voor digital bureaus?

Bijna ieder facet van de bedrijfsvoering valt tegenwoordig onder het kopje ‘digitaal’. De voordelen van digitalisering – zoals kostenbesparing, snelheidswinst en een betere klantervaring – zijn doorgaans echter alleen te behalen wanneer werkwijzen en samenwerking efficiënt worden georganiseerd. Denk aan een realtime dashboard, agile teams en prototyping. Het is dus niet vreemd dat bedrijven proberen om een aantal van de meest belangrijke processen en competenties in huis te halen. Voor de sector als geheel is dat een positieve ontwikkeling. Grote organisaties halen doorgaans immers alleen die vaardigheden in huis, die ze als essentieel voor hun core business zien.

Risicovol

Om niet aan het eigen succes ten onder te gaan, moeten digitale bureaus zich nu wel beraden op de volgende stap. De toenemende rol van consultants is hierbij interessant om in de gaten te houden. Zij zijn van oudsher beter gepositioneerd als adviespartner op onderwerpen die de strategie van het gehele bedrijf aangaan. Nu digitalisering ver buiten de oevers van marketing en customer experience reikt, is het dan ook niet vreemd dat dergelijke partijen hun invloed laten gelden. Het laat echter ook zien waar de kansen liggen. Creatieve adviseurs zijn goed in het verkopen van risico, consultants juist in het verkleinen ervan. Bureaus zijn niet alleen van waarde door hun product (concept en executie), maar ook door hun manier van werken. Zij laten zich minder beperken door de operatie en durven risicovolle oplossingen voor te stellen en voorstelbaar te maken. Die waarde is en zal onverminderd groot blijven.

Volwassenheid

Grote technologiepartners als Google, Facebook en Amazon hebben, in tegenstelling tot consultants en creative agencies, rechtstreeks toegang tot zowel technologie als publiek. Hierdoor zijn bureaus gebaat bij een innige relatie met hen. Met de geloofwaardigheid van een global partnership ben je immers beter in staat om schaalbare, vernieuwende oplossingen voor te stellen. Evengoed zijn de techreuzen gebaat bij goede concepten die het beste uit de technologie naar boven halen.

Dat grote bedrijven innovatie op een andere manier aanpakken, is begrijpelijk en goed. Voor de toekomst van de bureauwereld zie ik een parallel met het tweede leven dat veel socialmediabureaus zichzelf hebben gegeven. Zij verschoven van het managen van social kanalen naar het opleiden en begeleiden van interne teams. Dat kan ook voor andere facetten van digital werken. Denk aan data, insights en realisatie van techplatformen. Waarmee nog steeds een grote bijdrage is te leveren op weg naar digitale volwassenheid.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#160)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond