-

De app store als zandbak

De digitale wereld is steeds vaker het strijdtoneel van ruzies tussen landen of bedrijven. En het niveau ervan ontstijgt nauwelijks dat van de zandbak. ‘Pak jij mijn schepje af, dan gooi ik met zand’. De App Store als de nieuwe zandbak. De consument krijgt ondertussen het zand in zijn gezicht.

Want houd je van de game Fortnite en heb je een smartphone? Jammer dan, die app is uit de store gehaald. Het verdienmodel van Apple ligt al een tijdje onder vuur en Fortnite producent Epic Games heeft brutaal geprobeerd zijn eigen betaalmodule de winkel in te smokkelen. Niks dertig procent van zijn knikkers aan Apple afstaan. Waarop Apple eerst de Fortnite-app en daarna het hele account van Epic Games uit de store heeft geknikkerd. Google volgde. Epic Games gooit zand terug met een pestfilmpje en een rechtszaak. De Fortnite-fans hebben het nakijken.

Houd je van de muzikale video-app TikTok? De app van Chinese afkomst ligt al een tijdje onder een vergrootglas. Apps weten natuurlijk alles van hun gebruikers, en dat lijkt helemaal prima als het om Facebook gaat. Maar als er data over Amerikanen mogelijk belandt in China, dan wordt Trump wakker. Of misschien is hij alleen maar pissig omdat een groepje TikTokkers massaal kaartjes had gekocht voor zijn rally en niet kwam opdagen. Er wordt met decreten gesmeten, en alleen als de eigenaar van TikTok zijn ‘schepje’ – lees: zijn Amerikaanse activiteiten – verkoopt, dan komt het misschien nog goed in de zandbak. De TikTok-fans volgen het gespannen.

De App Store is natuurlijk niet voor niets een strijdtoneel. Er gaat grof geld in om. En rijke gebruikersdata, de nieuwe olie. Plus: het is nog een jonge industrie, dus het is nog wat meer cowboy’en in het zand. En dat is te merken. Apple is de pionier en heeft de iOS-wereld geclaimd. Google runt de Android-wereld en heeft zijn vlag sinds jaar en dag in gebruikersdata gepoot. Trump schiet en tweet sneller dan zijn schaduw en knalt zo een app af als deze hem niet bevalt.

Het is tijd om die cowboy-wereld wat meer in te richten zoals onze andere businesses. Maak eerlijke afspraken, zorg voor voldoende keuzevrijheid en regel dat (de data van) de consument netjes wordt beschermd. Hup, van de zandbak naar de grotemensentafel.

 

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#179).

Over de auteur: Brechtje de Leij werkt als mobile strategist en schrijft columns voor Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond