-

Dood aan Photoshop en lorem ipsum

Accepteer bij je volgende website redesign geen photoshop mockups en lorem ipsum dummyteksten! Dat garandeert namelijk de hopeloze mislukking van je kostbare project. En accepteer ook geen ontwerp dat niet responsive is, tenzij er hele goede redenen voor zijn.

De afgelopen twintig jaar hebben wij webdesigners onze ontwerpen steevast aan onze opdrachtgevers gepresenteerd in de vorm van Photoshopmockups. Doorgaans waren deze voorzien van lorem ipsum dummy-teksten. Om de echte teksten maakte niemand zich druk tot na de oplevering van het content management systeem (CMS).

Mooi plaatje

Deze methode werkte lekker voor ons als ontwerpers, want een mooi plaatje verkoopt makkelijk. En voor de opdrachtgevers was het ook prima, want zo waren ze het al gewend van hun reclamebureau. Die presenteerde de nieuwe campagnes per slot van rekening ook altijd op een mooi zwart foamboard met lorem ipsum teksten erin. Dat zag er in ieder geval professioneel uit.

style-tile-example_1_1_fullsize

Overzichtelijke tijden

Zolang wij websites ontwierpen voor vaste schermafmetingen, was er ook niet zoveel aan de hand. We kozen gewoon de grootste gemene deler en de rest moest maar een nieuwe computer kopen. In het begin hielden we ons aan 640×480. Na verloop van tijd was daar 800×600, later 1024×768 en daarna 1280×800. Het waren overzichtelijke tijden. Eens in de zoveel jaar konden we onze grid aanpassen aan de grootste gemene deler en klaar was Kees. Er was één constante: de resoluties werden steeds hoger. Tot 2008.

Revolutie

En toen was daar ineens de nieuwste trend: 320×480. Wat zullen we nou hebben?! De nieuwste computer had ineens een veel kleinere resolutie! Die nieuwe computer was de iPhone en hij ontketende een revolutie. Vandaag zien wij in onze webstatistieken geen gemene delers meer. Onze websites worden bezocht door talloze apparaten met resoluties die uiteenlopen van 240×320 tot 2560×1600. Daar valt niet tegenop te photoshoppen!

Lorem is uit de tijd

Ontwerpers zijn dol op Lorem ipsum. Het  past altijd prachtig in de fraaie ontwerpen die ze aan je presenteren. En daar gaat het dus fout. Want een webpagina ontwerpen zonder dat je beschikt over echte content is als het ontwerpen van een maatpak zonder de maten van de drager op te nemen. En wat krijg je dan? Inderdaad: de prachtige pagina header blijkt in werkelijkheid niet die strakke sixpack uit het ontwerp, maar een bolle bierbuik die over de strakke broekriem heen puilt. Het ontwerp staat mijlen ver af van de werkelijkheid. Zowel qua vorm, als qua inhoud.

Photoshopmockups van een homepage en een paar vervolgpagina’s zeggen niets over de interactie tussen gebruiker en website.  En ze zeggen nog minder over hoe de website zich zal gedragen op al die verschillende schermen die we tegenwoordig hebben.

Proefdrukken

Beide middelen zijn gewoon niet geschikt voor het ontwerpen van websites. Photoshop is bedoeld voor het bewerken van foto’s. Daarin is het onovertroffen. Lorem ipsum dateert uit een tijd dat drukwerk nog met de hand werd gezet. Het stelde drukkers in staat proefdrukken te maken voordat de definitieve tekst beschikbaar was. Bijvoorbeeld om een bepaald lettertype te testen.

Interactie

Let erop dat de ontwerper bij een presentatie van een website ontwerp in de vorm van Photoshopmockups altijd moet uitleggen hoe de interactie zal verlopen. ‘Zo ziet het menu eruit als je de pagina opent. En zo wanneer je met je muis over het menu-item beweegt. En zo als je erop klikt.’

Responsive websites

Door z’n statische aard is Photoshop al helemaal ongeschikt om responsive websites in te ontwerpen. Om te presenteren hoe de website er op een smartphone, tablet, laptop, desktop, smart tv, enzovoorts, enzovoorts uitziet, is veel te veel werk. Dus het ontwerp dat je mag goedkeuren zal er in de praktijk meestal heel anders uitzien. Wat valt er dan nog goed te keuren? Overigens hebben ze dit bij Adobe ook al door. Het nieuwe programma Adobe Edge is speciaal ontwikkeld voor het ontwerpen van responsive websites.

Content eerst

Zorg er bij je volgende website redesign voor dat je eerst de content van de website goed in kaart brengt. Daarna zet je pas een ontwerper aan het werk. Maak je geen zorgen, want ‘content’ betekent niet ‘alle kopij’  (Jeffrey Zeldman). Zorg gewoon voor voldoende echte content om mee te werken.

Grootse onthulling

Eis vervolgens van de ontwerper dat hij of zij je vanaf het begin nauw bij het ontwerptraject betrekt. Geen wekenlange radiostilte gevolgd door een grootse onthulling van een paar Photoshopmockups, maar stapsgewijze presentaties van het ontwerp in wording:

  1. De hiërarchie van de content in de vorm van flowcharts en eenvoudige wireframes.
  2. ‘Style tiles’ waarin de branding en de visuele taal van de website worden gepresenteerd.
  3. Schetsen van de belangrijkste gebruikerspaden (user journeys) die bezoekers zullen afleggen op de website.
  4. Een werkend prototype dat al responsive is ontworpen en werkt in de browser van je smartphone, tablet en desktop.

Vergewis je er ook van dat al die ontwerpfasen worden getest op echte gebruikers. Dat scheelt heel veel narigheid verderop in het proces.

Moeten Photoshop en lorem ipsum echt dood?

De titel van dit artikel is natuurlijk wat provocerend. Photoshop en lorem ipsum hoeven niet ècht dood. Ontwerpers kunnen nog prima gebruikmaken van Photoshop en lorem ipsum-teksten tijdens hun creatieve zoektocht naar vormoplossingen. Maar het moet ze wel worden verboden om ooit nog een ontwerp van een website te presenteren als een statisch Photoshop bestand met lorem ipsum-teksten erin. Laat staan dat ze het printen en op foamboard presenteren.

Zou jij bij je volgende website redesign nog Photoshopmockups en lorem ipsum teksten accepteren? Geef je mening hieronder en start de conversatie.

“Design in the absence of content is not design, it’s decoration.”Jeffrey Zeldman.

Deel dit bericht

14 Reacties

Remy Bergsma

Het statische bij ontwerpen is helemaal niet zo slecht, en zeker niet als het uitgeprint wordt. Het voordeel hiervan is dat het kan ‘inwerken’: zonder her en der te hoeven of moeten klikken, of in Photoshop in en uit te zoomen, kan men het rustig bekijken.

Zeker als het om een eerste versie gaat van een ontwerp is dat geen enkel probleem: hierbij kunnen verhoudingen, structuur en vorm/kleur hun werk doen. Het maakt niet uit dat er uiteindelijk een versie 42 zal komen. Die eerste versie biedt al houvast.

Met het responsive deel van de post ben ik het echter wel eens: zogauw een ontwerp vastere (ha!) vormen krijgt, moet er ook een responsive versie beschikbaar zijn om te vergelijken en het gedrag bij touch op de beoordelers in te laten werken.

Dit kan met het al eerder genoemde side product van Adobe: Edge Reflow (zie ook http://html.adobe.com/edge/reflow/).

Daarnaast is het ook van belang het publiek te kennen. Zitten ze echt veel op mobiele / touch platformen of niet, als ze de website bezoeken? Bezoeken ze die website juist niet omdat deze er niet uit ziet op mobiel?

Het maken van een succesvolle website staat of valt met hoe deze ontvangen wordt door de bezoeker. Snapt de bezoeker wat er van hem verwacht wordt? Kan de bezoeker de informatie (snel!) vinden die hij zoekt? Dan is de website al een heel eind onderweg om een succes te worden. Als responsive daarbij helpt, is dat alleen maar mooi.

Timo Boezeman

Ik ben het gedeeltelijk eens met je betoog. Er is wat mij betreft helemaal niks mis met ontwerpen in Photoshop, mits je het goed weet te gebruiken. En dat is inderdaad zonder teksten als lorum ipsum (maar met echte content). Zoals Remy ook aangeeft, kan het heel goed werken voor de impressie bij de opdrachtgever. De opdrachtgever wil echt niet alle mogelijke resoluties vooraf zien. Maar misschien wel een ‘gewone’ site, de tabletversie en een smartphoneversie. Maar dan is Photoshop een stuk sneller dan een werkende mockup bouwen (van je ontwerp, dat toch echt ergens vandaan moet komen).

Het allerbelangrijkste is dat je weet hoe je tools als Photoshop echt goed moet gebruiken én dat je de wensen van je klant begrijpt en weet door te vertalen in design.

Eric van Hall

@Remy @ Timo. Bedankt voor jullie bijdrage aan de discussie! Wat jullie beiden eigenlijk zeggen is dat je ontwerpen nog altijd prima en zeker sneller via Photoshop aan de klant kunt presenteren dan in de browser.

Dat is waar. Maar daar moeten we volgens mij van af. Want dan presenteer je iets dat niet overeenkomt met de uiteindelijke werkelijkheid.

Mijn punt is dat we de klant moeten meenemen in het traject. Ze moeten betrekken bij onze besluitvorming.

Daarvoor zullen we ook de klant moeten ‘opvoeden’, want die ziet ook liever een mooi plaatje.

Voor de impressie zou ik style tiles gebruiken. Als je die wilt maken in Photoshop. Prima.

In m’n laatste alinea zeg ik nadrukkelijk dat je Photoshop goed kunt blijven gebruiken voor vormverkenningen. En dat Adobe het probleem al heeft onderkend met de introductie van Edge.

Peter Broeder

Alle betrokkenen van de webshop of website zullen gaan mee ontwerpen: de klant/opdrachtgever, de producent/bureaumedewerkers, de shopbezoekers, de shoppers, de digitale omgeving. Het proces wordt een bron van input en bijstellen kan makkelijker dan voorheen. Al doende komt een eerste versie van de shop/site tot stand en vanaf dat moment ben je constant bezig met het nog beter maken en het synchroniseren met je andere kanalen (het is nooit af). Als je maar vitaal blijft….(de techniek is er).
Om de verbeelding van de identiteit in stijlen (op tegeltjes) vooraf vast te leggen lijkt mij wel praktisch, maar ook op dat punt wellicht minder rigide denken,…als ik naar (Eerst)Wehkamp kijk verandert het logo (kleur) met het seizoen of thema mee. Wie weet krijgt de naam ook weer andere toevoeging “Altijd.Wehkamp”. Ook Google speelt met haar logo. Het is ook wel een sterk verhaal als je het lef hebt om zo af en toe kunstenaars je identiteit te laten verbouwen of is het “stijlen”…..een sterk merk wordt toch wel herkend..toch?

Sibren

Eric, ik denk dat je toch een verouderd beeld schetst. Ik ken geen enkele opdrachtgever die lang gaat wachten tot het photoshop design er is en dan maar hoopt dat alles goed gaat lopen. Klanten eisen interactie (gelukkig) en zijn ondertussen gewend dat er Agile gewerkt wordt.
Het komt mij vreemd over dat een klant met een designer in zee gaat terwijl het resultaat (output) niet helder is qua gebruik op diverse formaten. Bovendien is dat een van de eerste vragen die je beantwoordt voor aanvang van een design maken: welke formaten zijn van belang, welke features zijn nodig, hoe flexibel moet het zijn, etc etc.

Zoals Peter ook aangeeft, de website is een gezamenlijke effort, anders krijg je een resultaat dat niet bijdraagt aan de totale marketing-sales strategie en dus zijn doel voorbij schiet.

Jouw photoshop-opmerking zal vermoedelijk spelen bij klanten die eigenlijk helemaal niet weten hoe de website bijdraagt in de conversie, wat het precies moet doen om succesvol te zijn. Op welke meetbare resultaten ga je aansturen? Dan ligt het probleem helemaal niet bij de methode, maar is de vraag: wat moet de website als resultaat opleveren?

Henk Vaars

You wrote: niet die strakke sixpack uit het ontwerp, maar een bolle bierbuik die over de strakke broekriem heen puilt….

Verraad je schrijfstijl iets? Wordt het tijd voor je om weer twee keer per dag te gaan surfen?

Eric van Hall

@Peter. Leuk je hier te treffen. Helemaal mee eens dat een website nooit af is. En dat je best meer lef mag hebben in het uitproberen van nieuwe dingen. Als ik je reactie goed heb begrepen. Bedankt voor je bijdrage.

Eric van Hall

@Sibren. Bedankt voor je nuanceringen. Zo’n post kan dat natuurlijk ook gebruiken. En natuurlijk zijn er al heel veel opdrachtgevers die agile begrijpen en dat ook van hun webbouwer verwachten. Gelukkig maar!

Toch zie ik nog heel veel Photoshop mockups, lorem ipsum teksten en foamboards bij presentaties. Het hoort bij een ander symtoom van onze verouderde werkwijze: de ‘boom – bust cyclus’. Dat wil zeggen dat opdrachtgevers een website als iets zien dat ze eens in de twee tot drie jaar laten bouwen en daarna langzaam laten verpieteren. Daarna is het tijd voor compleet nieuwe site. Uiteraard met een ander bureau, want wat ze destijds hebben gemaakt is bagger.

Het is m.i. tijd dat we de hele productie- en levenscyclus van een website veel strategischer en op een veel langere termijn gaan plannen. En daarmee ook de relatie tussen bureau en opdrachtgever veel meer intensiveren. Dat is gelijk het onderwerp van mijn volgende artikel.

Iemand die over dit onderwerp al een paar jaar heel zinnige dingen zegt en schrijft is Paul Boag. Zijn boek Client Centric Webdesign is een aanrader voor een ieder die zich met de productie van websites bezig houdt. http://boagworld.com/season/3/episode/s03e01/

Eric van Hall

Ha Henk! Nee, ik heb geen bolle bierbuik hoor. Maar vaker surfen zou me wel goed doen.

Bart Schoonenberg

Mijn ervaring is dat klanten regelmatig struikelen over de door hen zelf aangeleverde content in mockups. Wij kiezen nog regelmatig voor lorem ipsum teksten omdat deze ervoor zorgen dat de aandacht bij het ontwerp ligt, en niet bij de content. Wat in de startfase van het designproces erg belangrijk is. Wel ben ik het met je eens dat de hoeveelheid tekst die je werkelijk gaat gebruiken kan verschillen. Echter weten we dit gelukkig meestal aardig in te schatten.

Eric van Hall

Hi Bart. Bedankt voor je reactie. Het gevaar dat klanten struikelen over de door henzelf aangeleverde content in mockups is herkenbaar. Maar als je voordat je begint te ontwerpen, eerst een contentstrategie formuleert, kun je dat probleem ondervangen. En aandacht bij een ontwerp zonder tekst… Dan blijf ik bij de woorden van Jeffrey Zeldman: “Design in the absence of content is not design, it’s decoration.”

Richard Lagrand

De software moet in deze trend mee kunnen gaan door sneller je ontwerp om te zetten in een grof webdesign compleet met interactie. Uiteindelijk zijn er maar weinig photoshop ontwerpen die er in het design exact pixelperfect uitzien. Je komt uiteindelijk altijd zaken tegen en interactie is niet mogelijk met een design.

De aanpak van wireframes voor de flow en moodboards voor het design is prima. In de fase daarna zou je echter al snel een werkende mockup willen waarbij je met resizen direct de impact ziet op alle device groottes. De wereld bestaat nou eenmaal niet meer uit 1024×768 pixels en daar zullen we aan moeten wennen met nieuwe tools die het effect (verschillende browsergroottes) direct te communiceren zijn aan de klant. Dat is ondoenlijk in photoshop. De nieuwe web(shop) software moet in deze behoefte gaan voorzien om sneller te kunnen ontwerpen en die feedback op verschillende groottes te kunnen plaatsen.

Rick

Sorry, maar een ontwerp is niet zo heel moeilijk om te toveren naar een mobile resolution in Photoshop. Een ontwerper met degelijke front-end ervaring weet hier goed raad mee.

Ik ben het eens met de Lorem ipsum bullcrap. Maar moet wel toegeven dat veel trajecten nog geen teksten hebben voordat het ontwerp af moet zijn. Sterker nog er wordt steeds vaker bespaard op copywriters.

Kortom budget, budget, budget.

Eric van Hall

@Rick. De hele gedachte achter dit artikel is juist dat je van een statisch ontwerp afstapt. Ontwerp in de omgeving waarin je ontwerp ook wordt getoond. Een ontwerper die goed kan front-enden kan helemaal prima zonder Photoshop.

Budget is vaak lastig. Toegegeven. Maar binnen elk budget kun je vestandige keuzes maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond