-

eDay: ‘Nederlandse’ Elastic is superstar in Silicon Valley

Steven Schuurman, de Nederlandse CEO van Elastic, gaf gisteren op eDay een uniek inzicht in het succes van zijn derde startup.

Elastic ontwikkelt software om grote hoeveelheden data snel te kunnen doorzoeken. Denk Petabytes in milliseconden. De software is zo goed dat niet alleen de grote techpartijen als Oracle en Microsoft het integreren in hun oplossingen, maar dat er reeds honderdduizenden organisaties gebruik van maken. “En dat loopt snel op tot meer dan een miljoen, het gaat echt viraal”, aldus Schuurman. Zelfs NASA maakt gebruik van Elastic om de dagelijkse datastromen van de Mars Rover te kunnen analyseren.

Elastic Stack

Het succes van Elastic zit in meerdere aspecten van de bedrijfsvoering. Er is gekozen om een verdienmodel te bouwen op basis van open source. Bij het ontstaan van Elastic waren er al betaalde oplossingen voor search en daarmee was de markt moeilijk te ontginnen met eenzelfde aanpak. Open source stelt organisaties in staat om gratis gebruik te maken van de ‘Elastic Stack’, waarbij Elastic geld verdient door het verkopen van extensies op de software en door betaalde support aan te bieden. Bij extensies moet je denken aan security en detectie van afwijkingen in patronen.

Op dit moment is slechts 0,1 procent van de gebruikers ook betalende klant en dat laat meteen de immense potentie van het bedrijf zien: vroeger of later zullen veel gebruikers willen betalen voor de aanvullende producten diensten van Elastic.

De Elastic Stack lost complexe problemen op een simpele manier. En die problemen worden alleen maar complexer door de exponentiële groei van data. Na de focus op het doorzoeken van social media-data, komt nu de exploratie van IoT-data op gang. Hiervoor worden nu extensies gebouwd. Daarnaast ontwikkelt Elastic nu een extensie om unieke gevallen buiten trends te vinden, zoals een individuele frauduleuze creditcardbetaling. Volgens Schuurman “een enorme klus om alle false positives uit te sluiten”.

Ecosysteem

Elastic werkt samen met concurrenten in een klant/leverancier verhouding, en is continue in gesprek met partijen die waarde kunnen toevoegen aan het ecosysteem rondom de Elastic Stack, zoals Kibana, een data visualisatie oplossing. Door dergelijke partijen over te nemen of mee samen te werken, wordt er voorkomen dat er snel een concurrent ontstaat.

Elastic is een goed gekapitaliseerd bedrijf. De reputatie van Schuurman als gevolg van de eerdere successen in Silicon Valley maakten het mogelijk om snel veel kapitaal op te halen. Al is er geen urgentie, een IPO behoort wel tot de mogelijkheden en wordt ondersteund door de huidige investeerders. Vooral de omzetpotentie bij nog-niet-betalende gebruikers maakt het bedrijf zo interessant.

Het hoofdkantoor zit in Silicon Valley, het leeuwendeel van het kapitaal is Amerikaans, en de 400 medewerkers komen uit 34 verschillende landen: het bedrijf is nauwelijks Nederlands te noemen. Maar de bescheiden CEO en oprichter is ‘onze’ Steven Schuurman; een man die zijn gelijken ziet in Pieter Zwart (Coolblue) en Pieter van der Does (Adyen). Schuurman is een held en wat mij betreft claimen we Elastic als voorbeeld van een succesvolle Nederlandse scale up!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond