-

Elk bedrijf heeft digitaal DNA nodig

Niet elk bedrijf kan een Uber, Airbnb, Amazon of Google worden, maar traditionele bedrijven moeten wel kijken naar hoe die nieuwkomers het aanpakken: met integrale, klantgerichte en voortdurende digitale innovatie.

Het lijkt bijna een oneerlijke strijd. De efficiëntie die Uber en vergelijkbare bedrijven aan de dag leggen is ongeëvenaard. Alibaba verwerkt 278 miljoen orders op één dag. Google kan 3,5 miljard zoekvragen per dag aan, dochter YouTube 8 miljard video’s per dag – en dat met slechts 50.000 medewerkers. Een traditioneel bedrijf als General Motors heeft 220.000 medewerkers en een marktwaarde van 50 miljard, terwijl Google tien keer zoveel waard is.

Wat moet een bedrijf nu doen? Alleen denken ‘we moeten iets met e-commerce’ is niet genoeg. Je moet digitaal DNA hebben, een duurzame cultuur in je organisatie van mensen die nooit tevreden zijn met de status quo en die weten hoe je digitale technologie inzet om de klant tevreden te stellen.

AEGON laat zien hoe je dat aanpakt. De onderneming zag dat 93 procent van de Britten niet op zijn pensioen was voorbereid en creëerde een direct digitaal kanaal dat de potentiële klanten een eenvoudige, veilige en pakkende klantervaring aanbiedt. Met Retiready reduceerde AEGON het aantal fondsen van 8000 naar vijf en de documentatie van 66 pagina’s tot iets waar je op een mobieltje snel doorheen scrolt. Als bedrijf moet je dus afscheid nemen van veel waarvan je dacht dat het belangrijk was en je klanten tegemoet komen in hun eigen wereld.

In het rapport Navigating the new Digital Divide gaan we dieper in op wat digitalisering betekent voor de ietwat achterblijvende Nederlandse retailsector. We zien dat mensen zich steeds vaker online oriënteren en producten vervolgens in de winkel kopen. Met gescheiden online en offline verkoopkanalen laten winkeliers dus kansen liggen. ‘Digitaal’ heeft te maken met ál je klantervaringen, dus integreer IT-, marketing- en sales-afdelingen en zorg voor één IT-systeem waarmee je de klant op maat bedient.

Kies ook voor een niche waarmee je je onderscheidt van pure online-spelers als Bol.com en Coolblue. Ook niet vergeten: kijk zorgvuldig welke gevolgen er zijn voor je franchise-netwerk en kijk hoe contracten kunnen worden aangepast om de franchisenemers ‘mee te krijgen’.

Wat onderscheidt nu in bredere zin de bedrijven die succesvol digitaal transformeren? Ons onderzoek Strategy, Not technology, Drives digital Transformation laat zien hoe 4.800 managers in 27 sectoren en 129 landen erover denken. De belangrijkste voorwaarde is volgens hen een heldere digitale strategie, ondersteund door leiders die de juiste cultuur creëren en in stand houden. Veel medewerkers, van alle generaties, raken ontevreden over het gebrek aan digitale vooruitgang van hun organisatie. Zie die mensen maar eens aan boord te houden! Zij zoeken een digitaal volwassen marktleider als werkgever.

De transformatie vergt durf. Het nemen van risico’s moet een culturele norm worden in het bedrijf; mislukkingen horen erbij. Dat vergt ook een fundamenteel andere houding; een behoorlijke uitdaging, zeker voor grote bedrijven waar duizenden mensen gezamenlijk een nieuwe manier van werken moeten vinden. Ik denk dat tachtig tot negentig procent van de traditionele bedrijven hiermee worstelt. Maar het is nog niet te laat voor nieuwe demarrages uit het peloton. Er is ruimte genoeg voor bestaande spelers om terug te keren op het podium.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Aarsman

Opzichtige advertorial

Rob Boeyink

Goed stuk Victor!

Ik geloof ook dat organisaties in de toekomst alleen nog kunnen aanhaken bij het tempo van hun klanten wanneer zij technologie in het strategisch hart van hun organisatie plaatsen. Alleen op die manier kunnen bedrijven zich voorzien van de menselijke brandstof die zij nodig hebben om relevant te blijven in de toekomst. Deze fundamentele mentale, strategische en technologische omschakeling noemen wij bij IQNOMY trouwens: The Human Switch.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond