-

Heb je een groeibedrijf? Zorg dan dat je bedrijfscultuur meegroeit

Als je kleine, snelle start-up uitgroeit tot een volwassen bedrijf verandert er van alles: je moet op zoek naar groeikapitaal, veel nieuwe mensen, en misschien ook bedrijfsruimtes en kantoren in binnen- en buitenland. Dat ook je bedrijfscultuur moet meegroeien wordt nogal eens vergeten. Met alle gevolgen van dien.

Toen Facebook in 2014 tien jaar bestond, veranderde het haar motto. Van “Move fast and break things” werd het “Move fast with stable infrastructure”. Deze ogenschijnlijk kleine verandering markeerde een nieuwe fase in de ontwikkeling van Facebook.

Een volwassen strategie

Facebook, dé wereldwijde unicorn van dat moment, verruilde zijn ‘groei-snel, fiks-het-later’-mentaliteit voor een meer volwassen bedrijfsstrategie. Of zoals Mark Zuckerberg het uitdrukte: “Dit gaat over ons platform dat volwassen wordt.” Volwassen worden is wat er met alles in een innovatief, snelgroeiend bedrijf gebeurt. Het team moet volwassen worden, de processen, de infrastructuur. Alles.

Maar nog even terug naar Facebook. Wat gebeurde er nu werkelijk in 2014? Facebook maakte haar cultuur ‘klaar’ voor de volgende fase. Vanaf dat moment richtte het bedrijf zich op het bouwen van een ‘stabiele infrastructuur’, en daarmee zei Zuckerberg: “Het speelkwartier is over, we zijn nu een serieus bedrijf geworden.” Het tijdperk van operational excellence was begonnen.

Laat je cultuur meegroeien met je bedrijf

Dit citaat van Zuckerberg uit een interview met Wired Magazine uit 2014 illustreert de verandering:

WIRED: In de loop der jaren is de manier waarop een Facebook-developer programmeert geëvolueerd, klopt dat?

ZUCKERBERG: Zeker. Op dit moment wordt mobile steeds belangrijker, en we zien dat ontwikkelaars Facebook-platformen gebruiken om apps te bouwen. Oorspronkelijk bouwden ontwikkelaars op zo’n manier dat hun apps op Facebook konden draaien. Nu bouwen we infrastructuur voor ontwikkelaars waarmee zij cross-platform mobiele apps kunnen bouwen.

Welke les kun je hieruit halen? Andere groeistadia vereisen andere processen, die op hun beurt een andere samenstelling van je team vereisen en daar ligt een evoluerende cultuur aan ten grondslag.

Cultuur is wat je doet en in mijn ervaring is het het fundament van alles. Je kunt de beste mensen, processen en infrastructuur ter wereld hebben, maar qua cultuur nog steeds helemaal fout zitten. Kijk maar naar Uber in het Kalanick-tijdperk. Het bedrijf had een geweldige infrastructuur, processen en team, maar een verrotte cultuur.

Groeit jouw cultuur wel mee?

Mijn punt is dat innovators zich bewust moeten zijn van dat een innovatiecultuur iets is dat ze moeten creëren en voeden. Als innovator is het je taak om een cultuur te creëren en deze aan te passen aan je bedrijfsstadium. Heb je een schaalbaar verdienmodel dat succes op succes boekt door processen te herhalen? Creëer dan een cultuur die risico’s minimaliseert en efficiëntie maximaliseert.

Heb je nog niet een schaalbaar verdienmodel? Of ben je op zoek naar een nieuw verdienmodel? Accepteer dan dat je team/bedrijf nog in een creatieve fase zit en juich verkennen, ontdekken en leersnelheid toe.

Cultuur is wat men doet als jij er niet bent

Deze twee uitersten combineren in je dagelijkse werk kan mentaal uitputtend zijn. Dit artikel in de Harvard Business Review vergelijkt het werken in zo’n ‘tweehandige’ (ambidextrous) organisatie met de Romeinse god Janus, die vaak wordt afgebeeld met twee gezichten: een die vooruit kijkt en een die achteruit blikt. Het is een mentale evenwichtsoefening die ikzelf al vaak genoeg heb meegemaakt. Precies om deze reden besteed ik bij het selecteren en begeleiden van innovatieteams altijd genoeg tijd aan de psychologische aspecten van innovatie, die velen negeren.

Als je iets wilt bouwen dat kan schalen, wees je dan bewust van de invloed van (bedrijfs)cultuur:

Cultuur is hoe jouw bedrijf beslissingen neemt als je er niet bent. Het is hoe ze zich gedragen als ze door niemand in de gaten worden gehouden. Als je niet op methodische wijze je bedrijfscultuur bouwt, gaat twee derde van alles wat gebeurt per toeval gebeuren, en de rest gaat regelrecht fout.

Aldus Ben Horowitz, gerespecteerd ondernemer en investeerder, en auteur van het boek What you do is who you are: How to create your business culture (hier mooi samengevat in een video). Ik kan hem je van harte aanbevelen als je een toekomstbestendige bedrijfscultuur wilt bouwen.

Over de auteur: Leonard Bukenya is partner bij Aimforthemoon.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond