-

Innovatie: loslaten om te overleven

Elk bedrijf heeft of krijgt te maken met disruptie. Voor wie wil overleven en doorgroeien is het enige juiste antwoord hierop: innovatie. Maar waar begin je?

Vrij naar John Lennon: Disruption is what happens to you when you’re busy making other plans. Airbnb is niet bedacht om de hotelmarkt overhoop te gooien, het begon gewoon met een paar studenten die geld nodig hadden en een luchtbed neerzetten voor bezoekers van een conferentie. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat de hotellerie vervolgens met de gebakken peren zat (en zit) en met een antwoord moet komen.

Algemeen geschetst zien wij twee stromingen in hoe er wordt gereageerd op disruptie: bedrijven die de digitale ontwikkelingen niet kunnen bijbenen en daarom besluiten zich vast te klampen aan hun business as usual; en bedrijven die in hun drang om mee te doen grote risico’s nemen bij het opzetten van een nieuwe onderneming of project. Beide categorieën hebben hetzelfde probleem: ze hebben geen idee hoe innovatie ingebed kan worden in de businessstrategie en zijn bang dat het ten koste zal gaan van de core business en de verwachtingen van de aandeelhouders.

Uitblinken is niet goed genoeg

De redenering is vervolgens vaak: als we blijven doen wat we doen, maar ervoor zorgen dat we uitblinken, komt het wel goed. Met als gevolg dat kansen blijven liggen die wél worden benut door concurrenten. Microsoft is hier een mooi voorbeeld van. Ze hebben al jaren hetzelfde businessmodel en excelleren hierin. Er zijn hoge winsten, dus de aandeelhouders zijn blij. Maar tegelijkertijd heeft Google het zoeken geclaimd en zijn Apple en Google de voorkeursbesturingssystemen voor smartphones. Op het gebied van media domineren Netflix en Apple en cloud services zijn het domein van Amazon. Microsoft is door de focus op operational excellence een risicomijdend, stabiel en voorspelbaar bedrijf, maar van enige creativiteit of durf is geen sprake en daardoor heeft Microsoft terrein verloren. De start-up mentaliteit (‘snel leren, snel falen’) ontbreekt. Het is een klassiek voorbeeld van wat professor Clayton Christensen het ‘innovators dilemma’ noemt. Moet je investeren in de bestaande business of in nieuwe ideeën? Kies je voor consistentie of evolutie?

Het meest praktische antwoord is: allebei. Besteed een deel van het budget aan ‘business as usual’ en de rest aan het vinden van nieuwe klantsegmenten en businessmodellen. Die strijd is niet bij voorbaat verloren, want het is zeker niet zo dat disruptie per definitie afkomstig is van start-ups met een lumineus idee. Ook succesvolle giganten kunnen transformeren. Apple heeft zichzelf veranderd van een computerbedrijf tot een disruptor in de muziekindustrie dankzij de iPod en iTunes, de telefonie door de iPhone en de softwaredistributie door de App store. Eclatante successen en toch moet Apple blijven innoveren. Artificial Intelligence is de volgende uitdaging, nu Amazon en Google druk bezig zijn met virtuele assistenten op basis van stemherkenning. Inderdaad, de volgende generatie Siri’s.

Grondwerk leggen voor innovatie

Wat geldt voor Apple, gaat op voor elk bedrijf. Innovatie is een continu proces dat nodig is om te overleven. Eerste vereiste daarvoor is management dat open staat voor nieuwe ideeën, een visie heeft en de organisatie zo structureert dat innovatie ook echt mogelijk is. Daarbij zijn mensen nodig die verstand hebben van website design, software-implementatie & projectmanagement, productinformatiemanagement & e-commerce, en systeemintegratie & IT-architectuur.

Ten tweede is het besef dat we in het tijdperk van de klant leven van essentieel belang voor bedrijven die zichzelf willen heruitvinden. Een inmiddels klassiek voorbeeld van een klantgedreven organisatie is hoe online retailer Zappos.com dit doet: de klant is daar echt koning en de medewerkers hebben carte blanche om dit uit te dragen.

Maak de klant onderdeel van het innovatieproces en vraag hem of haar wat er goed gaat, wat er beter kan en waar je moet staan over twee tot drie jaar. Het wiel is hoogstwaarschijnlijk niet uitgevonden in het donker. Dus waarom zou je in het duister rondtasten en degene die je bestaansrecht geeft niet betrekken bij je toekomst?

Hoe?

Als aan de twee basisvereisten is voldaan, kun je praktisch aan de slag. Stel een klein multidisciplinair team samen en laat vooral al het bekende los. Stimuleer die mensen om radicaal tegen de geldende bedrijfswetten en heilige huisjes in te gaan. Als je zo’n oefening goed uitvoert – en dat kan onder begeleiding van strategie-experts – komen nieuwe mogelijkheden en ideeën naar boven, die je vervolgens voorlegt aan de klant en als prototype test.

Digitale innovatie is een kwestie van visie, lef en proberen. Wat het niet is, is een optie. Verandering is de enige constante in het tijdperk van de klant, dus ga ermee aan de slag.

Infographic Osudio

Bron: Osudio

Deel dit bericht

3 Reacties

Jack - Froteu

Innoveren is nog nooit zo makkelijk en noodzakelijk geweest. Nieuwe technologieën ontwikkelen zich in een razend tempo. Van belang dat je deze weet te mappen tegen de customer journey van de klant. Dan hoef je het roer niet 180° om te gooien, maar kun je stap voor stap de customer journey naar the next level brengen. Het begint bij het ZIEN van verbeteringen. Deze stap is essentieel. Van belang is dat je deze exercitie niet intern uitvoert, maar juist externe personen erbij betrekt die je kunnen helpen je ogen te openen voor nieuwe technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Jacques Peters

Beste Frans,
Wat een prachtig betoog om niet bang te zijn om te vernieuwen. Ik hoop zo van harte dat vooral de ‘bezwaren-koningen’ in een bedrijf dit lezen….

Frans Stijnman - osudio

Yo Jacques, thanks voor je positieve feedback.

Innovatie bij grotere organisaties is absoluut mogelijk,; dat vereist vooral lef en doorzettingsvermogen en medewerkers die risico’s mogen en durven nemen.

Vaak begint dat met een entrepreneurial mind set; da’s niet echt iets voor bezwaren-koningen………

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond