-

Column: Labs zijn de nieuwe accelerators

Mode wordt geassocieerd met kleding, trends en stijl. En het is een industrie waaraan bloggers jaarlijks miljoenen dollars verdienen door erover te schrijven. Ook door de integratie van nieuwe technieken, waaronder sensoren, weet de sector steeds vaker de aandacht op zich te vestigen.

Grote marktspelers als het Amerikaanse Mark Jacobs, J.Crew en Kate Spade proberen op hun beurt het vakgebied vooruit te helpen door te investeren in veelbelovende startups. Daarbij wordt innig samengewerkt met een broedplaats als het New York Fashion Tech Lab, die fashionstartups een duwtje in de rug geeft door het delen van kennis en door toegang te bieden tot de grote jongens in de markt.

Dergelijke laboratoria – er zijn er inmiddels meerdere, ook in andere sectoren – dragen bij aan de verdere ontwikkeling en het perfectioneren van nieuwe concepten. Geheel kosteloos. Een geheel andere aanpak dan de doorsnee accelerator, waar bij aanvang eerst een deel van de aandelen moet worden afgestaan. Het enthousiasme bij de jonge ondernemers is er in elk geval niet minder om.

Het snelkookprogramma van het lab duurt twaalf weken en eindigt met Demo Day; een dag vol pitches, waarbij investeerders en grote marktspelers worden warmgedraaid voor de producten van de startups. In dit geval van een interactieve tafel, waarop bijpassende kleding wordt getoond zodra de klant een willekeurig kledingstuk erop legt, tot kleding tjokvol wearable tech die door je smartphone wordt uitgelezen. Het Fashion Tech Lab is hiermee een ongekende springplank. Zeker in de grootste retailmarkt ter wereld, de Verenigde Staten.

Door validatie en iteratie probeert het Fashion Tech Lab een brug te bouwen tussen startups en trendsetters. En door samen te werken met retailers uit het hoogste marktsegment maken deelnemers kans op een podiumplek die in de traditionele kledingindustrie zo goed als onhaalbaar was. Een uitkomst voor veel ondernemers, met name het vrouwelijke deel, want links- of rechtsom blijft de techindustrie een door mannen gedomineerde business.

Nu investeerders het fashion-tech domein hebben ontdekt, stijgt het aantal startups fors. En liggen tal van innovatieve businessmodellen voor het oprapen. Daarbij bepalen nu eens niet de mode-, maar technologische trends de richting. Met dank aan de laboratorium-aanpak. Een fenomeen dat fors marktaandeel van bestaande accelerators zal afsnoepen. Ook in Europa.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#134)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond