-

MWC: ‘Messaging-apps, stop bouw van silo’s, bevorder interoperabiliteit’

Miljarden mensen gebruiken messaging-apps als WhatsApp, Line, KakaoTalk en WeChat, maar deze apps ontberen interoperabiliteit: de uitwisseling van gegevens en samenwerking. En dat is nodig, wil een app winst gaan maken. Dat is tot nu toe nog redelijk zeldzaam. Hoe kijken ze daar op het Mobile World Congress in Barcelona tegenaan?

Messaging apps hebben gezamenlijk ongeveer vier miljard gebruikers, wijst onderzoek uit september 2016 van de GSMA uit. Qua populariteit lopen WhatsApp, Line, Kik, Telegram en WeChat voorop. Deze zogenaamde chatapps zien zich gesteund door een enorm aantal actieve, maandelijkse gebruikers, meer dan sociale media apps. Dat maakt de messaging apps de favoriete technologie om platforms en ecosystemen op te bouwen.

Chatapps voegen steeds meer functies toe aan hun app, waaronder e-commerce-functies en betalingsmogelijkheden. Bovendien bevatten ze steeds vaker kanalen voor merken en bedrijven om e-commerce- en advertentie-activiteiten te ontplooien binnen de apps. Het lijkt erop dat het messagingplatform een nieuwe strijd is aangegaan.

Toch ontbreekt er nog een fundamentele basis aan veel apps om daadwerkelijk waarde toe te voegen, vooral voor de eindgebruiker, toch degene om wie het uiteindelijk draait. Daar zit immers het geld. Onder een panel, bestaande uit vertegenwoordigers van Google, Adobe, Paypal, Sprint en Gupshup tijdens het Mobile World Congress in Barcelona, heerst een duidelijke opvatting: apps moeten (meer) gaan samenwerken en interoperabiliteit bevorderen. Dat, zo luidt het vonnis, komt de gebruikerservaring ten goede. Cruciaal als een chatapp daadwerkelijk winst wil gaan maken.

“In het verleden het we te lang te veel slechte apps gebouwd”, vindt Matt Asay van Adobe. Adobe gebruikt de chat apps om in contact te blijven met haar klanten. “Het credo ’There’s an app for that’ ligt ten grondslag aan die periode van een wildgroei aan apps. Maar de chat apps wisselen geen coherente data uit. Als dat wel het geval zou zijn, weten chatbots binnen apps exact wat de achtergrond en wensen zijn van eindgebruiker. Dat zou het enorm vereenvoudigen voor eindgebruikers.

De trend bestaat al langer dat messaging-apps zich op meer functionaliteiten storten dan louter messaging. Ook e-commerce, betalingen, advertenties en klantinteractie zijn uit sommige apps niet meer weg te denken. WeChat steekt met kop en schouders boven haar concurrenten uit als het gaat om het bieden een multi-purpose-platform. Haar eindgebruikers sturen elkaar niet alleen talloze mobiele berichten, ze doen ook betalingen, kopen stickers, worden benaderd door hun favoriete merken via onder anderen chatbots. WeChat maakt zo vele andere apps overbodig.

Hoe WeChat dit aanpakt, zou een rolmodel voor anderen chatapps moeten zijn, zegt Mitali Dahr, Google-directeur Productsamenwerkingen. “Er bestaat een grote wens om meer functionaliteiten in een chatapp te integreren. We hebben echter nog een lange weg te gaan om dat te realiseren, ook wat betreft Kunstmatige Intelligentie en chatbots. We moeten eindgebruikers leren om met chatbots te kunne praten en omgaan. En, daarnaast, wat als een chatbot op tilt slaat en z’n eigen gang gaat?”

Zoals gezegd, interoperabiliteit tussen bedrijven achter chatapps zou de gebruikerservaring vele malen verbeteren. Door de uitwisseling van data die de apps genereren, zijn chatbots beter op de hoogte van de wensen van eindgebruikers. “Interoperabilitiet is iets wat we eigenlijk allemaal willen”, zegt ook Harper Reed, directeur softwareontwikkeling bij PayPal.

Reed is overtuigd dat e-commerce de toekomst is voor de chatapp. Hij is hartstochtelijk voorstander van open API’s, transparante wijdverbreide betalingsfunctionaliteiten binnen apps en programma’s.“En dat geldt niet alleen voor de smartphone in je broekzak. Overal! WhatsApp is zo groot geworden omdat het zich niet hield aan een bepaalde normen en standaarden die anderen opleggen. Als ze dat wel hadden gedaan, had dat ecosysteem zeker niet meer bestaan. Dat soort federatie moeten we niet willen, interoperabiliteit echter wel.”

Volgen Ryan Sullivan van Sprint komt dan ook vertrouwen om de hoek kijken. Sullivan ziet messaging volledig veranderen. “Het gaat van simpele tekstberichten en foto’s naar een multifunctioneel platform met advertenties, klantinteractie en allerhande betalingen in transacties. Om winstgevend te zijn, is vertrouwen basis voor chatapps. Als die ontbeert, hoef je niet eens te denken aan samenwerking tussen apps om data beter te analyseren.”

Mensen houden niet van een overvloed aan apps op hun devices, vindt ook Beerud Sheth van Gupshup. CEO en oprichter van GupShup leidt een veelgebruikt platform voor Kunstmatige Intelligentie en messaging dat maar liefst 4 miljard berichten per maand verstuurt. “Iedereen heeft een app voor zijn hotel, een app voor restaurantboekingen, een app van zijn luchtvaartmaatschappij. In de toekomst concentreert zich dat in de messaging-app, van waaruit je alles kunt regelen”, legt Sheth uit.

“De chatapp van de toekomst wordt een gebruiksvriendelijke technologie, een fijne omgeving om in te zijn”, zo filosofeert hij. “Het bouwen van een afgesloten silo werkt dan niet.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Daan Gönning

Sterke opinie! Denk dat het zwakke punt van de huidige chatapps hier perfect wordt weergegeven!

michiel brummelhuis - MapChat

Leuk stuk Erik!

Ik ben zeer benieuwd wat je van ons product vindt!
Mapchat. Wij koppelen Chat- en nieuwsgroepen aan locaties. We zijn 3 dagen live en hebben al vele ondernemers en andere locaties in Amsterdam aan ons platform gekoppeld.
Download hem maar in de Appstore, zou ik leuk vinden.
Android volgt over +- een week.

mvg,
michiel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond