-

Mobielgeddon? Welnee, we gaan voor mobieltopia

Ik vind maar weinig dingen zo frusterend als op je mobiele telefoon op een internetpagina te komen die gemaakt is voor een groot scherm. Je kent dat wel: onleesbare lettertypen, onaantikbare links en zinnen die je dwingen om ellenlang naar rechts te schuiven. En ook voor een bedrijf werkt dat niet, want gebruikers klikken veel sneller weg van een website die niet past op een mobiel scherm. En volgens een recente enquête acht 74 procent van de respondenten de kans hoger dat zij naar een website terugkeren als deze is aangepast voor de mobiele telefoon. 

Omdat steeds meer mensen via hun mobiel het internet gebruiken, willen wij onze gebruikers een handje helpen. Als je op Google op een site komt, is die niet alleen actueel en relevant, maar ook goed leesbaar. We hebben daarom webmasters aangemoedigd om ervoor te zorgen dat hun websites belemmeringen verwijderen zoals kleine lettertypes en een niet passende vormgeving. Vorig jaar november introduceerden we een ‘mobielvriendelijk logo’ om gebruikers te laten weten dat een link in de zoekresultaten naar een mobielvriendelijke pagina leidt.

Deze week hebben we de manier waarop we onze zoekresultaten op mobiele apparaten ordenen gewijzigd. Zoals we al aangaven in februari, is ‘mobielvriendelijkheid’ vanaf nu een van onze criteria voor het rangschikken van onze zoekresultaten voor mobiele gebruikers.

Helaas is er sprake geweest van een aantal misverstanden rond deze wijziging, en die willen we graag uit wereld helpen:

  • Ten eerste is mobielvriendelijkheid slechts een van de 200 criteria op basis waarvan we de rangorde van websites in de zoekresultaten bepalen.
  • Websites die minder mobielvriendelijk zijn, zullen niet uit de zoekresultaten verdwijnen. Ze kunnen zelfs nog altijd bovenin de zoekresultaten worden weergegeven als ze inhoud bevatten die zeer relevant is voor onze gebruikers.
  • En nogmaals, om er geen onduidelijkheid over te laten te bestaan: dit geldt alleen voor zoekopdrachten vanaf een mobiele telefoon.

Maar wat houdt ‘mobielvriendelijk’ nu eigenlijk in? Dat wordt duidelijk gemaakt in de onderstaande afbeelding.

1
Zoals je kunt zien draait het om een mobielvriendelijke, leesbare opmaak.

De volgende vraag is nu waarschijnlijk: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website er zo uitziet op mobiele apparaten?’ Het goede nieuws is dat het mobielvriendelijk maken van je website geen kostbare of tijdrovende aangelegenheid hoeft te zijn: het kan zo simpel zijn als je website-instellingen aanpassen of een ontwerp naar keuze te selecteren. Zelfs als je ervoor kiest om je website volledig te herzien, kan een kleine zakelijke website met 10 of 20 pagina’s al snel in één dag tijd worden geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.

Webmasters kunnen controleren of hun website mobielvriendelijk is met de mobielvriendelijke test of de status van hun volledige website aflezen in dit mobiele bruikbaarheid-rapport. Daarnaast zijn er in Nederland door Google gecertificeerde internetexperts actief die je verder kunnen helpen.

In de twee maanden nadat we deze nieuwe aanpak aankondigden, hebben we een toename in het aantal mobielvriendelijke websites met 4,7 procent gezien. We hopen dat dit percentage de komende maanden verder zal toenemen.

Wij zien dat het gebruik van internet op mobiele telefoons op dit moment enorm sterk stijgt en merken dat de informatiebehoefte van mensen op hun mobiele telefoon heel anders is. Dat biedt kansen om mensen op hun mobiele telefoon dus veel relevantere informatie te bieden en dat je dus je website zult moeten aanpassen. En dat is ook de reden dat wij nu onze algoritmes voor zoekopdrachten vanaf een mobiele telefoon hebben aangepast: om onze gebruikers de beste informatie te geven als zij iets zoeken op hun mobiel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond