-

Stel je SEO-rankings veilig; anticipeer op Penguin in 6 stappen

In Engeland zijn duizenden websites getroffen door de laatste update van het Google Algoritme. De schade is voor een aantal online retailers aanzienlijk. In Nederland dreigt hetzelfde te gebeuren, maar er zijn nu al een aantal flinke correcties uitgedeeld. Heb jij de afgelopen jaren actief aan linkbuilding gedaan? En heb je het niet al te nauw genomen met de richtlijnen van Google? Dan is je linkprofiel toe aan een opschoonbeurt.

google-penguin-herstel

Hoe herstel je van de Penguin update?
Het plan van aanpak voor een Penguin update of een handmatige penalty, gebaseerd op het linkprofiel, is vrijwel hetzelfde. Wie posities wil terugwinnen, moet aan de hand van de Google richtlijnen het linkprofiel opschonen.….we nemen je in 6 stappen mee. Maar je kunt ook de Hangout terugkijken die Oogst over dit onderwerp organiseerde.

Stap 1. Verzamel al je backlinks
Om grip te krijgen op je linkprofiel en mogelijke slechte links goed in kaart te brengen, is het cruciaal om alle links die naar jouw website verwijzen te verzamelen. Hiervoor kun je verschillende backlinktools gebruiken, zoals Google Webmaster Tools (GWT), Site Explorer van MOZ.com, Ahrefs.com en MajesticSEO. Behalve GWT zijn alle bovengenoemde tools tegen betaling beschikbaar. Met resultaten uit deze tools creëer je een compleet overzicht van alle gevonden inkomende links. Dit overzicht bewaar je in een Excel of Google Drive spreadsheet.

Stap 2. Analyseer en categoriseer de links
Heel veel websites beschikken over duizenden links. Hierdoor kan het backlinkoverzicht enorm worden, waardoor het vinden van de slechte links bijna onmogelijk lijkt te zijn. Om het behapbaar te maken analyseer je eerst de opbouw van het linkprofiel. Denk aan soorten linkpartners, aantallen van bepaalde soorten websites, verdeling van websites met ‘waarde’ (MozRank, PageRank, ACRank) etc. Categoriseer type links die je tegenkomt, zoals startpagina’s, domeinen, ingekochte links, affiliate links, blog comments, gastenboek enzovoort. Kijk ook naar de koplopers in je branche om een beeld te krijgen van hoe hun linkprofielen opgebouwd zijn.

Neem de anchor teksten onder de loep. Deze worden, sinds de Penguin 2.0 update, extra kritisch bekeken door Google en zijn een belangrijk factor in het bepalen of linkprofielen onnatuurlijk zijn ontstaan

Hiervoor kun je bijvoorbeeld MajesticSEO gebruiken. Deze online tool geeft een anchortext taartdiagram weer waarin de gebruikte linkteksten (linktekst distributie) in percentages getoond worden.

Penguin Nu_nl_anchor_teksten_distributie

Natuurlijke linkprofielen bevatten verschillende anchorteksten, zoals:

  • Branded zoekwoorden –merknaam, directe website URL
  • Exacte (commerciële) zoekwoorden – ‘exact match keywords’
  • Generieke zoekwoorden (bezoek website, hier etc.) De verdeling hiervan moet natuurlijk en organisch zijn.

Let op de linkteksten die je linkprofiel domineren en die onnatuurlijk overkomen. Dit zijn vooral de exacte zoekwoorden (‘exact keyword match’) waarop je wilt scoren en waarop waarschijnlijk gefocust werd tijdens het linkbuilden. Deze termen hebben vaak hoge concurrentie en veel commerciële waarde. Denk aan zoektermen zoals ‘last minute vakantie’ of ‘goedkope vakantie’.

Met uitzondering van de branded termen, zijn teveel exacte anchortekstlinks een duidelijk signaal voor Google dat er met de links gemanipuleerd is en dat deze niet natuurlijk zijn ontstaan.

Analyseer je concurrenten om te bepalen of je linkteksten in verhouding zijn met de anderen. Heeft een groot deel van je inkomende links hetzelfde overgeoptimaliseerde zoekwoord als anchortekst en wijkt je linktekstendistributie sterkt af van de onderzochte linkprofielen in je branche? Dan loop je het gevaar dat je gestraft wordt.

Een aantal tips bij het analyseren van je inkomende links en linkteksten:

  • Zoek naar verhoudingen, bijvoorbeeld:
    • van bepaalde categorieën links ten opzichte van het totaal aantal links.
    • naar links die bovenmatig veel afkomen van aan aantal bepaalde ‘verdachte’ websites.
    • links die een bovenmatig aandeel in linktekst distributie hebben.
  • Definieer afwijkingen in je geanalyseerde data om problemen te isoleren.
  • Vervolgens vergelijk je bevindingen met de concurrentie zodat je een beeld krijgt van hoe het linkprofiel opgebouwd is ten opzichte van anderen. Dit geeft je ook een goede benchmark in het bepalen van welke links slecht zijn.

Stap 3. Bepaal welke links schadelijk zijn
Focus op de links, die in de Google richtlijnen aangemerkt worden als onnatuurlijk en zoekmachine-spam. Dit zijn vooral:

  • Lage kwaliteit directories en startpagina’s
  • Lage PageRank (0 en Not Available)
  • Domeinen met meer dan 100 links naar jouw website
  • Over-geoptimaliseerde anchor teksten
  • Links opgenomen in een inhoud die niet relevant is
  • Of links waarvoor overduidelijk betaald is

Stap 4. Benader de webmasters om links te verwijderen
Nadat de slechte links in kaart zijn gebracht, kan met ‘anti-linkbuilding’ gestart worden. Hoe doe je dat? Net als met regulier linkbuilding dienen alle webmasters afzonderlijk te worden benaderd met het verzoek de link te verwijderen of om het ‘no follow’ te taggen.

Een aantal tips:

  • Analyseer elke link en ga niet op het oog beoordelen.
  • Besef wel, dat dit proces een aantal weken kan duren afhankelijk van de omvang van je linkprofiel. Vergis je niet en reserveer genoeg tijd en resources om het opschonen grondig te doen.
  • Verdeel de werkzaamheden in fases om het overzichtelijk en controleerbaar te houden.
  • Stop met alle linkbuilding activiteiten, inclusief PR, om te voorkomen dat er nieuwe ongecontroleerde links geplaatst worden naar de website in kwestie.
  • Hanteer de Machete aanpak conform advies van Google . Wees niet te voorzichtig en verwijder alle onnatuurlijk ogende links.
  • Documenteer alle werkzaamheden om aan Google te kunnen aantonen dat er aanzienlijke inspanning is geleverd om de situatie te corrigeren. (deze documenten heb je straks nodig bij de reconsideration request als referentie!)

Stap 5: Disavow request indienen via Google Webmaster Tools
Niet alle webmasters zullen gehoor geven aan jouw verzoek. Lukt het niet om alle links te verwijderen, dan kan als laatste redmiddel de disavow tool van Google gebruikt worden. Maak een tekstbestand met websites en links waarover je geen controle hebt. Dit zijn de links die door de webmasters niet verwijderd zijn of niet verwijderd kunnen worden en die door Google genegeerd moeten worden. Deze lijst stuur je via het Google Webmaster Tool account naar Google.

Penguin-removal

Stap 6. Reconsideration request indienen bij Google
Nadat de disavow lijst ingediend is, kan je een reconsideration request gaan opstellen. Met deze aanvraag laat je aan Google weten dat je er wel degelijk bewust van bent dat je iets fout hebt gedaan en dat je die fout wilt rechtzetten om je posities in zoekresultaten terug te winnen.

Een aantal tips bij het opstellen van je reconsideration request:

  • Overtuig Google dat je weet wat je fout hebt gedaan.
  • Laat zien dat je moeite hebt gedaan (en doet) om slechte links te verwijderen.
  • Hoe meer informatie je biedt, hoe beter. Refereer naar alle documentatie waarin alle activiteiten uitgebreid beschreven worden (maak deze beschikbaar via Google Drive en vergeet niet de instellingen voor delen op ‘Iedereen met de link mag weergeven´ te zetten zodat Google medewerkers de bestanden kunnen openen)
  • Vertel welke soorten sites je hebt benaderd, en waarom.
  • Meld welke sites gehoor geven aan je verzoek tot verwijdering en welke zijn opgenomen in de ‘disavow’ lijst.
  • Vergeet niet te vertellen dat het beleid omtrent het verkrijgen van links aangepast is, conform de inhoudsrichtlijnen van Google.
  • Wees geduldig, want het behandelen van een verzoek tot heroverweging en het verwijderen van de disavow links door Google kan weken duren.

Wat te doen na een Penalty recovery ?
Als je geraakt bent door de Penguin update is het opschonen van jouw linkprofiel een tijdrovend en secuur proces. Voorkomen is dus zoals altijd beter dan genezen. Zorg dat je jouw linkprofiel in kaart hebt gebracht en indien noodzakelijk aan de slag gaat met het opschonen van je linkprofiel.

Met het handmatig straffen van een website geeft Google een duidelijk signaal af. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en het voortzetten van oude linkbuilding methodes is geen optie meer. Want wie voor de tweede keer gestraft wordt door Google, die zal het nog zwaarder krijgen om de penalty te boven te komen.

Zorg voor een nieuwe linkbuilding strategie, waarbij links op een natuurlijke manier worden verkregen. Belangrijk hierbij is het zorgen voor linkwaardige en deelbare content die interessant is voor je doelgroep. Een van de manier waarop deze kan worden verkregen is door middel van content marketing.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Oftewel het is maar weer goed dat ik geen tijd in GO stop. (google optimizing is een betere term dan SEO).

Mathijs F

Zoals mijn moeder altijd zei: “Een PR6 backlink is beter dan 1000 PR0 backlinks”.. of was het toch wat anders?

Robin van Olphen

Het komt er straks op neer dat je gewoon goede content moet maken en werkelijk interessant en relevant voor derden moet zijn om links te krijgen. Het kaf scheidt zich van het koren. Een goede ontwikkeling!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond