-

Column: Multinationals en startups: een lastig huwelijk

Steeds vaker realiseren multinationals zich dat niet innoveren gelijk staat aan het kiezen voor een langzame en pijnlijke dood. Hopelijk ligt de tijd dat bestaande marktleiders startups niet serieus nemen – en daardoor ten onder gaan als ‘endups’ – spoedig achter ons.

Innoveren en groeien als een startup is voor grote organisaties namelijk heel erg moeilijk. In de loop der jaren is zo’n corporate simpelweg vergeten hoe dat ook alweer moest: delegeren, medewerkers eigen verantwoordelijkheid geven en ook nog eens snel beslissingen nemen.

Steeds meer grote bedrijven kiezen er dan ook voor om startups buiten hun eigen onderneming te beginnen, los van de bestaande organisatiestructuur. Sommigen nemen juist startups over of werken met ze samen in zogenoemde ‘corpups’. Een op het eerste gezicht mooi model, want het heeft de snelheid van een startup, met de ervaring, de financiële kracht en het netwerk van een corporate. Wat wil je als ondernemer nog meer? Desondanks gaat het vaak mis. Startups en corporates hebben verschillende culturen, kunnen zich niet of nauwelijks aan elkaars tempo aanpassen en spreken soms weliswaar dezelfde taal, maar dat wil niet betekenen dat ze elkaar ook daadwerkelijk verstaan.

De meeste multinationals hebben na mondelinge overeenstemming met een toeleverende startup zelfs op z’n minst een paar maanden de tijd nodig om de samenwerking in de organisatie te laten landen. Vervolgens moet er een zogenoemd ‘Purchase Order’-nummer worden toegekend, waarvoor het niet ongebruikelijk is dat een grote onderneming daar maar liefst zes(!) weken over doet. En dat voor slechts het verkrijgen van een intern administratienummer… Pas dan mag de startup een factuur sturen, waarna vaak ook nog eens een betalingstermijn van zestig (werk)dagen vanaf het begin van de volgende(!) maand van kracht is. Dit – veelal door goed betaalde consultants ontworpen proces – heet ‘corporate optimalisatie’, maar is de facto slechts een zwak excuus om rekeningen zo laat mogelijk te betalen. Dat is goed voor een positieve kasstroom waar beleggers nu eenmaal dol op zijn. Want, goed voor de beurskoers en de bonussen van het management.

De meeste startups kunnen zich dergelijke voorwaarden uiteraard niet veroorloven, begrijpen ze niet of onderschatten de gevolgen ervan. En dan is het al snel gebeurd met de samenwerking en de alom gewenste innovatie. Als startups en endups samen een corpup willen worden, moeten ze elkaar goed leren kennen, zich aan elkaar aanpassen en af en toe een beetje geven en nemen. Net als in een goed huwelijk moeten ze soms zakelijk in plaats van emotioneel denken. Zorg er dan ook voor dat uw voorwaarden kloppen en leeft de corpup nog lang en gelukkig.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce Magazine (#141)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond