-

Nederlandse investeerders, waarom bloggen jullie niet?

Als ik een startup in de VS zou hebben, bijvoorbeeld een nieuw platform dat twee groepen gebruikers bijeen brengt voor de uitwisseling van het een of ander, en op zoek zou zijn naar venture capital, dan zou ik als eerste willen aanschuiven bij Fred Wilson van Union Square Ventures. Niet alleen heeft USV vaker in platformen heeft geïnvesteerd, maar Fred beschikt over erg veel kennis over marktplaatsen, web 2.0 en platformen in het algemeen. Die expertise etaleert hij door erover te bloggen. Maar waarom bloggen Nederlandse VC’s niet?

Op diezelfde manier zou ik graag met Tomasz Tunguz een kop koffie willen drinken als ik een Software-as-a-Service startup zou hebben, en met Mark Suster als ik een groot maar onconventioneel idee zou hebben. Met Ben Horowitz wil ik afspreken als ik een softwarebedrijf voor consumenten zou runnen. Deze durfkapitalisten tonen hun ervaring, domeinkennis en investeringsvoorkeuren in hun blogs. En ik ben daar gevoelig voor.

Ondernemers verwachten ook meer transparantie van investeerders. 96 procent van de Amerikaanse ondernemers gaat liever in zee met een venture capitalist (VC) die blogt of transparant is; 52 procent van de ondernemers vindt het essentieel dat een VC blogt, en 44 procent nice-to-have. Althans volgens het onderzoek van de eerder genoemde Mark Suster, managing partner van venture capital firm Upfront Ventures. Een goed blog kan een concurrentievoordeel bieden voor VC’s. Zou dit werkelijk anders zijn in Nederland?

Maar Nederlandse VC’s bloggen niet. Niemand! Van de ruim 40 Nederlandse venture capital firms die ik heb onderzocht, blogt er geen enkele*.

Dit is een enorme gemiste kans. Ten eerste voor de VC’s zelf. Een blog draagt bij aan de zichtbaarheid van (het profiel van) de investeerder bij de doelgroep; ondernemers op zoek naar groeikapitaal. VC’s die niet bloggen, maken geen gebruik van doordacht leiderschap.

Ten tweede is dit een gemiste kans voor ondernemers. Wij krijgen vaak ondernemers over de vloer die op zoek zijn naar (smart) money, maar geen idee hebben waar te beginnen. Hoewel er niet veel venture capital investeerders in Nederland actief zijn, klagen deze startups over gebrek aan transparantie en efficiëntie. Dit valt niet volledig op te lossen (hoeft denk ik ook niet), maar zou het niet mooi zijn als een ondernemer weet waaróm hij met die investeerder wil praten in plaats van dát hij met een investeerder wil praten?

Dat niet-bloggen is ook nog eens jammer voor het gehele startup- en innovatie-ecosysteem. Aanwezige kennis en succesverhalen worden niet verder verspreid onder belangstellenden om daarmee de mensen in het startup ecosysteem te laten leren en het ecosysteem an sich te verbeteren.

Daarom roep ik Nederlandse venture capital investeerders op: ga bloggen!

Ik vraag dit ook uit eigenbelang. Ik wil namelijk van jullie leren. Ik wil bijvoorbeeld weten:

  • Welke fouten uit het verleden hebben jullie gemaakt en wat hebben jullie daarvan geleerd?
  • Waar zijn jullie nu mee bezig?
  • Wat is jullie visie op de toekomst?

Met deze informatie kunnen wij vragen die wij vaak krijgen van startups (welke VC’s zijn er op X & Y gebied? Welke VC’s hebben een overeenkomstige visie? Met welke VC kan ik mij identificeren?) beter beantwoorden.

Een aantal investeerders hebben mij laten weten dat zij graag zouden bloggen, maar moeite hebben met de eerste stap. Dit is heel herkenbaar. Ik blog ook niet heel regelmatig, maar ik heb wel gemerkt dat je, als je eenmaal aan het bloggen bent, oog krijgt voor nieuwe onderwerpen. Bloggen dwingt je om na te denken over iets, om een geïnformeerd standpunt in te nemen omdat je die openbaar maakt. Bloggen dwingt je om een onderbouwde visie te formuleren, en die vervolgens te delen.

Nog inspiratie nodig om de eerste stap te verkleinen? Ik heb wel wat ideetjes voor blogposts (van Nederland als startup hub tot gateway naar de Amerikaanse/ Europese markt) dus geef maar een gil. En een podium? Op ons Golden Egg Check blog ben je uiteraard welkom, of gooi een balletje op bij StartupJuncture of Emerce, die over een goed distributiekanaal beschikken voor (gast-)bloggers.

Kortom, maak de kennis die jullie hebben schaalbaarder dan één-op-één sessies met jullie portfoliobedrijven en maak smart money nog smarter. Ga bloggen!

Wat bedoel ik met een blog?

  • Iets periodieks (niet een- of tweemaligs, niet een keer per jaar);
  • Eigen content (geen copy paste);
  • Iets waarin een opinie of een analyse staat (geen feitelijke opsommingen) en wat nieuwe informatie of standpunt bevat. Dus niet: persberichten of PR berichten van portfolio bedrijven.

*) VC’s Martijn Hamann (Endeit) en Herman Hintzen (henQ) hebben eerder interessante blogposts gepubliceerd op Emerce, maar hebben helaas geen recente artikelen meer geschreven. Ook hen roep ik op om met nieuwe posts te komen!

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Eric van Hall

Erg goed verhaal! Inderdaad onbegrijpelijk dat nederlandse VC’s niet aan content marketing doen.

Zo treffend: “Zou het niet mooi zijn als een ondernemer weet waaróm hij met die investeerder wil praten in plaats van dát hij met een investeerder wil praten?”

michiel jansen

Zie jij mobiles for good, RTL Ventures, Rockstart en dergelijke niet als VC’s want die zijn wel degelijk online te vinden met menigen, tips en pr?

In grote lijnen wel met je eens: veel NL investeerders zijn idd vrij gesloten en zitten vooral goed in de relaties met de banken/geld. Tenminste dat is mijn indruk vanuit ervaringen met Addsup, Mendix, private investors en destijds Twinning.

Kennis ontbrak. Was meer een kwestie van, gaaf plan met goede hockeystick-vormige groeicurve, keer gegeten met ondernemer en die is een goede vent.Doen! We doen er gewoon 20, er vallen er 15 om met de andere 5 maken we het goed.

Goede oproep dus: ze zijn er wel die inversteerders met domeinkennis, netwerk en growth hacking trucs maar laat maar eens wat meer zien dan.

Herman Hintzen

Thomas, je hebt helemaal gelijk en je raakt me op een zwak punt. Er moet zeker meer geschreven worden!
Blij te horen dat er ook daadwerkelijk een publiek is dat hier op zit te wachten.

Nu ons nieuw fonds henQ III bijna in de steigers staat, klaar om in 20 nieuwe startups te investeren, wordt het tijd om ook weer in de pen te klimmen en inzicht te verschaffen in hoe de VC denkt!

Herman Hintzen, henQ.nl

martijn hamann

Point taken, collega Edwin Hengstmengel en ik zijn recent deze blog gestart: http://www.digitalristretto.com

Martijn Hamann
http://www.endeit.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond