-

Prescriptive analytics: wat houdt brede adoptie tegen?

Prescriptive analytics is het datagedreven antwoord op de vraag ‘wat nu?’. Hoewel de term al jaren rondgaat, blijft brede implementatie uit. Daardoor worden kansen gemist.

Gartner omschrijft prescriptive analytics als een geavanceerde vorm van analytics, die data en content analyseert en zo een antwoord kan geven op de vraag ‘wat dient nu te gebeuren?’ of ‘wat moeten we doen om XX te bereiken?’. In principe is het dus de next step in inzicht in analytics en de daarna te nemen stappen. We voorspellen niet wat er gaat gebeuren (predictive), maar wat onze volgende actie gaat worden (prescriptive).

Dit komt in de praktijk al terug in bijvoorbeeld productaanbod op basis van weersvoorspellingen, slimme productaanbevelingen en Next-Best-Action-marketing. Het is dan ook vaak al aanwezig op kleinere schaal. En het probleem zit veelal in de adoptie binnen het complete team en opschaling. Waarbij dat laatste nogal eens stokt door gebrek aan de grote datavolumes die nodig zijn om concrete beslissingen te kunnen nemen.

Onnodig gecompliceerd
Waar veel organisaties daarnaast tegenaanlopen is dat het daadwerkelijk effectief uitlezen en begrijpen van data vaak aan een handjevol personen is besteed. Hoewel data inmiddels uiteraard ruim beschikbaar zijn, zijn actionable data vaak nog moeilijk te vinden. Ook wordt er niet altijd een eigenaar aangewezen voor het aanleveren én evalueren van de juiste data. Waarbij meespeelt dat standaard web analytics tooling als Adobe Analytics of Google Analytics geen directe oplossingen biedt voor prescriptive analytics.

Voor de oplossing geldt groot worden door klein te beginnen. Praat met een kanaalspecialist en vaak kom je meteen al concrete voorbeelden van toegepaste prescriptive analytics tegen. Zo geven bijvoorbeeld Google Ads en Bing suggesties over acties op campagnes gebaseerd op bepaalde trends en KPI’s. Een ander belangrijk punt zit juist in die KPI’s; focus niet op descriptive of predictive KPI’s, maar kijk naar de KPI’s waar je een actie op kan baseren. Vaak zal dit een combinatie van meerdere metrics zijn en kan het gemakkelijk onnodig gecompliceerd worden. Probeer daarom goed te overwegen welke metrics belangrijk zijn én waarom. Zoals groei in clicks om effectief te acteren op verhoogde interesse.

Draagkracht
Wees je er van bewust dat er al snel behoefte zal zijn aan een duidelijk framework. Dit zodat collega’s duidelijk inzicht hebben in wat er gebeurt, maar ook zodat je zelf overzicht over de werkzaamheden hebt. Evaluatie van fouten en successen wordt zo ook eenvoudiger. Waardoor je een duidelijke stip op de horizon houdt en alle relevante stakeholders begrijpen hoe en waarom dit zo is. Een belang dat benadrukt mag worden, want alleen als het breed binnen de organisatie wordt gedragen kan prescriptive analytics een succes worden.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#179).

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond