-

Dashboarding: zo overtuig je de CEO met je marketingresultaten

Wij marketeers en marketingverantwoordelijken willen graag dat wij en ons werk gezien worden, vooral binnen het bedrijf of de organisatie waarvoor wij werken. Die zichtbaarheid helpt ons onder andere bij het verkrijgen van resources en in onze carrière.

Daarvoor is het belangrijk dat we niet alleen onze directe leidinggevenden overtuigen van onze resultaten, maar ook de CEO van het bedrijf of de organisatie waarvoor wij werken. In dit artikel deel ik hiervoor een aantal praktische tips met je, met focus op dashboarding.

Tijd en aandacht zijn schaars

Allereerst een belangrijk aandachtspunt: de tijd en aandacht van de C-suite, waartoe niet alleen de CEO maar ook de invloedrijke CFO toe behoren, zijn schaars. Je resultaten moeten zij dus in goed te bevatten hapklare brokken op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Hoe je dat doet lees je hieronder.

Altijd aanwezig, op het juiste moment

Om de C-suite blijvend te overtuigen moet je niet afhankelijk zijn van een periodieke -of misschien zelfs wel incidentele- presentatie of van het toevallige praatje bij de koffieautomaat of de kerstborrel. Nee, zodra zij in de performance cijfers van het bedrijf of de organisatie duiken (en dat doen ze vaker dan jij denkt) dan moeten je marketing resultaten daarbij staan.

Altijd aanwezig, op de juiste plaats

De C-suite maakt geen gebruik van Google Analytics. Of van Google Data Studio. En hoe graag jij het ook zou willen, dat gaan zij ook niet doen (want zoals eerder gezegd, hun tijd en aandacht zijn schaars). De resultaten die zij bekijken en waarop zij sturen staan in management dashboards en rapportages, dus je marketing resultaten horen daar ook in. 

Die management dashboards en rapportages zijn meestal onderdeel van een business intelligence omgeving. Maken je CEO en CFO gebruik van Power BI, dan staan daar je marketing KPI’s in te shinen. Idem voor Tableau, Qlik, Oracle, MicroStrategy, of welke BI tool dan ook. Zorg ervoor dat de belangrijkste marketing KPI’s onderdeel zijn van de management dashboards en rapportages die de C-suite regelmatig gebruikt.

Focus op de juiste KPI’s

De C-suite is niet geïnteresseerd in bereik, CPM, CPC, ROAS, conversieratio’s, gemiddelde transactiewaarden, bouncepercentages, etc. Voor hen tellen KPI’s die gericht zijn op omzet, winstmarges (netto, bruto, operationeel), kosten, rendement, de cashpositie, aanwas en churn van klanten, en misschien ook nog wel zaken als reputatie en klanttevredenheid.

En mijn marketing KPI’s dan? Hoor ik je nu vragen. Die houd je lekker voor jezelf en je naaste collega’s, in eigen rapportages en dashboards. Maar dan wel als onderdeel van dezelfde business intelligence omgeving zodat een nieuwsgierige CEO of CFO altijd met één muisklik toegang heeft tot je gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld de kosten en winstbijdrage van een bepaalde campagne.

Houd het simpel

Zoals gezegd moet de C-suite je marketingresultaten in goed te bevatten hapklare brokken op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. De data visualisaties van die resultaten in de management dashboards en rapportages moeten dus in één oogopslag de juiste informatie bieden. Gebruik daarom eerder cards, meters en KPI visuals dan diagrammen, grafieken en tabellen. Overdaad schaadt. En ook hier geldt dat de nieuwsgierige CEO of CFO altijd met één muisklik toegang moet hebben tot de onderliggende gedetailleerde informatie.

Altijd actueel

High-over KPI’s in management dashboards en rapportages worden vaak slechts maandelijks ververst vanwege financiële cycli, maar met name operationele KPI’s worden vaker bekeken omdat daar sturing op korte termijn nodig is. Dat betekent dat je CEO dus (veel) vaker dan maandelijks zijn management dashboards en rapportages bekijkt. De cijferfetisjisten onder hen doen dat vrijwel dagelijks.

Daarom is het belangrijk dat je marketingresultaten in die management dashboards en rapportages altijd actueel zijn. Zorg ervoor dat die dagelijks automatisch ververst worden. Dat is niet moeilijk; de meeste business intelligence tools kunnen gekoppeld worden aan marketing tools zoals Google Analytics, CRM en marketing automation systemen, Google/Bing/Facebook Ads en andere advertentieplatformen. Refreshes kunnen vaak automatisch worden gescheduled, zelfs meerdere malen per dag.

Helpende hand

Over management en marketing dashboarding en reporting valt veel te vertellen. Misschien dat ik dat in volgende artikelen hier op Emerce ga doen. Wie weet. Vooralsnog kan je met dit artikel al een heel eind komen bij het overtuigen van je CEO met je marketingresultaten. Heb je hierover vragen, stel die dan in het opmerkingenveld onderaan dit artikel.

Over de auteur: Frans Jan Boon is oprichter van Add to Friends.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

8 Reacties

Blockchainkiller

“Dashbording” alweer een nieuwe term

Frans Jan Boon - Add to Friends

@Blockchainkiller het is “dashboarding” 😉

Bram

@Frans: Blockchainkiller is de grootste azijnzeiker op Emerce. Neem het vooral niet persoonlijk op.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@Bram, mensen die op een zakelijke website met een alias reageren neem ik sowieso niet serieus.

Blockchainkiller

Mensen die moedwillig hun privee gegevens uit handen geven, denken dat het internet veilig is en dat er allemaal welwillende mensen zich daarop begeven; die neem ik dan weer niet serieus.

peter

@Blockchainekiller: Privee… hahahaha

Blockchainkiller

Je eigen naam zonder hoofdletter schrijven, hahahahaha

Blockchainkiller

Je eigen naam zonder hoofdletter schrijven, hahahahahaha

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond