Column: Thuis-commerce
Elke ruimte als potentiële self-service online winkel. Klanten kunnen er fysieke producten – van de kunst aan de muur tot boodschappen en verzorgingsproducten – direct kopen met behulp van een vertrouwde digitale omgeving. Het is de belofte van Hausmart, een bijzonder jong social shopping-platform dat nog onder de radar opereert en aan de stoelpoten van de grote jongens wil zagen. Een concept dat peer-to-peer social commerce wel heel dicht bij de consument brengt. Denk aan digitale micro-winkels in winkelstraten of Airbnb-hosts die hun gasten producten verkopen.
En dat met het grootste gemak. Want waar het voor de gemiddelde gebruiker van een platform als Shopify de nodige programmeer-skills vergt om een online store op te tuigen, is het bij Hausmart met één druk op de knop gepiept. Gebruikers maken foto’s van hun eigen productcatalogus en bepalen zelf de prijs van de zaken die ze willen verkopen. Het is zo’n idee waarvan je baalt dat je het niet zelf hebt bedacht: makkelijk, simpel en dodelijk effectief.
Het past ook goed in een bredere ontwikkeling. Facebook, Instagram en Pinterest maken content immers al enige tijd shoppable. Veel start-ups richten zich daardoor op het integreren van bestaande retailers in een innovatief nieuw jasje. Er zijn echter weinig partijen die in staat zijn werkelijk nieuwe concepten te creëren die dicht op de traditionele lokale marktkraam zitten. Want we weten: zonder schaal en veel kapitaal zijn dergelijke toepassingen nergens. En die uitdaging alleen blijkt voor de meeste al een muur die niet is te slechten. Succes is dan ook niet vanzelfsprekend. Om gebruikers aan een platform te binden, moeten schaal en kapitaal gepaard gaan met een grote dosis strategisch en praktisch inzicht.
Toch denk ik dat social in de huidige tijdsgeest dé manier is om een nieuw kanaal te creëren. Consumenten raken meer en meer vertrouwd met de digitale omgeving en bijna een op de vier gebruikers heeft wel eens een product op Instagram of Snapchat ontdekt én het vervolgens aangeschaft.
Nu de prioriteit van de meeste retailers ligt op het beïnvloeden van een aankoop op social-media, maar die niet plaats hoeft te vinden op een dergelijk platform, lijkt de weg voor een nieuw shopping platform dan ook open te liggen.
* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#168)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond