-

Onderzoek: consument wil reclame op zijn mobiel

E-mailmarketingbureau Blinker onderzocht in samenwerking met CG Selecties het gebruik van e-mail onder consumenten. Een derde van de consumenten checkt minstens tien keer per dag of hij e-mail heeft. Hij ontvangt meer reclame dan privéberichten, maar dat geeft niet. Voor 68 procent heeft e-mail de voorkeur voor het ontvangen van reclame.

Bijna de helft van de Nederlanders begint zijn dag met het lezen van e-mail (48 procent) en van alle consumenten leest 45 procent hun e-mail op een telefoon (32 procent) of tablet (13 procent). Het gebruik van mobiele apparen in Nederland verschilt hierin nauwelijks met de veelgeciteerde 47 procent van het mondiale onderzoek van Litmus. We lopen dus keurig in lijn met de mondiale ontwikkelingen en het zal niet lang meer duren voor de desktop ons ‘second screen‘ is.

Welk apparaat?
Een derde van de smartphone-eigenaren controleert tien keer per dag of meer of hij privémail heeft. In de groep van 25-44 jaar doet ruim tien procent dit zelfs vaker dan twintig keer per dag.

blinkermailcheck

Wij lezen onze e-mail vaker op een Android-apparaat dan op een iPhone. Android is het leidende besturingssysteem op de smartphone (57 procent), op de tablet is dit iOS (44 procent). In de leeftijd 25-34 ligt de strijd tussen Android en iOS een nek aan nek. Hoe ouder de doelgroep, hoe groter de kans op een Androidtelefoon (63 versus 22 procent bij 55-64 jaar).

blinkeros

Meer reclame dan privémail
Wekelijks ontvangt de consument gemiddeld 96 e-mails in zijn inbox, maar het aantal en soort e-mails verschilt sterk per leeftijdsgroep. De categorie 55-64 scoort met bijna 140 e-mails per week het hoogst, de groep 18-24 met nog geen 60 het laagst. Van die e-mails is gemiddeld 41 procent reclame, gevolgd door privéberichten (25 procent ).

blinkerwelkemail

De groep van 55-64 jaar ontvangt het meeste reclame, aanzienlijk meer dan die van 18-24 jaar.

nr 3 verdeling van het aantal ontvangen e-mails per week

E-mail is bij uitstek het kanaal van voorkeur voor het ontvangen van reclame, 68 procent gaf dit zo aan. De tweede keus is directmail (20 procent).
blinkerreclame

Ook voor serviceberichten, een bevestiging van een transactie (webwinkel), een bevestiging van inschrijving of informatie over het gebruik van een product of dienst, geeft de consument de voorkeur aan e-mail.

nr 6 Serviceberichten

Privé is echter een belangrijke verschuiving gaande. Voor de leeftijd 50+ is e-mail het medium voor schriftelijke communicatie bij uitstek, maar voor alle andere leeftijden is e-mail vervangen door WhatsApp.

nr 7 Welk schriftelijk communicatiemiddel gebruikt u het liefst voor persoonlijke communicatie

Meerdere e-mailadressen
Gemiddeld heeft de consument maximaal twee e-mailadressen (71 procent). Een enkeling heeft er vier (zes procent), vijf (drie procent) of meer (twee procent). Volgens Blinker verklaart dit de aanwezigheid van slapende adressen in e-mailbestanden, omdat de secundaire adressen veel minder intensief worden gebruikt. Toch wordt het primaire e-mailaccount in bijna 20 procent van de gevallen ook gebruikt voor nieuwsbrieven en reclamemails. De meerderheid (59 procent) ontvangt op zijn privémail één tot vijf nieuwsbrieven, vier procent ontvangt er meer dan twintig.

blinkeraantalnwsbr

Onder de e-mailproviders is Hotmail/Outlook nog steeds het populairst (31 procent), op de voet gevolgd door Gmail (29 procent). Tweederde van de consumentenpopulatie zit dus bij slechts twee providers.

Goed nieuws
Zeventig procent van de onderzochten gaf aan weleens iets te hebben aanschaft naar aanleiding van een e-mail. “Hieruit blijkt de enorme kracht van e-mail om te consument te verleiden,” concludeert Blinker.

nr 9 Hoe vaak heeft u het afgelopen jaar iets aangeschaft naar aanleiding van een e-mail

Aankopen worden voornamelijk gedaan vanaf de laptop (52 procent) en de desktop (39 procent). Dit is opmerkelijk, gezien het intensieve gebruik van de mobiel. Blinker verklaart het lage percentage aankopen vanaf smartphone (twee procent) en tablet (zeven procent) door de slechtere gebruikservaringen op mobile devices. Het bureau verwacht dat webwinkels steeds vaker apps zullen ontwikkelen die de mobiele ervaring van de consument verbeteren en dat dit leidt tot meer aankopen vanaf mobiel en/of tablet.

nr 10 Via welk apparaat doet u het vaakst online aankopen

De onderzoeksgroep bestond uit een gelijk aantal mannen en vrouwen, evenredig verdeeld in de drie leeftijdscategorieën 18-30, 31-50 en 50+. Driekwart was voltijd of deeltijd werkzaam in loondienst of eigen bedrijf, een kwart was studerend, werkzoekend of deed vrijwilligerswerk. Ieder kreeg 25 vragen te beantwoorden. Van de onderzoeksgroep was 79 procent in het bezit van een smartphone en 82 procent van hen had een vast abonnement met internet. Onder jongeren (18-34) heeft 84 procent een 3G-abonnement (“always on”). Bij de groep 55-64 was dit 40 procent.

Meer informatie is hier te vinden: Het Nationaal E-mailonderzoek 2013

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Bos

Jammer alleen dat de meeste bedrijven nog steeds geen aangepaste mobiele versie of goede responsive versie hebben van hun shop.

Egbert Van Keulen

Het wordt in toenemende mate noodzakelijk voor bedrijven om hierin een inhaalslag te maken.

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond