-

Let op: Microsoft Safelinks leidt tot klikken in e-mails waar je niets mee kunt

Meer openingen en klikken in je verzonden mailings zonder dat je er iets voor hoeft te doen? Dat komt door Microsoft Safelinks. Het klinkt goed, maar dat is het meestal niet.

Microsoft Safelinks scant en verifieert alle links in e-mails om te controleren op schadelijke inhoud (denk bijvoorbeeld aan phishing-e-mails). Sinds begin april is Microsoft Safelinks een verdere doorontwikkeling gestart. Alle links in ontvangen e-mails worden automatisch gecontroleerd op de server van de ontvanger, voordat ze e-mails in een mailbox terecht komen. Op dit moment zien we dit vooral nog gebeuren bij zakelijke ontvangers.

Klikken controleren

Anders dan bij Gmail- en Apple-privacyinstelingen controleert Safelinks alle linkjes in een e-mail door iedere link te volgen. Dit kan direct resulteren in de registratie van een klik en toont direct meer interactie en stijgende statistieken. Een Nederlandse ESP geeft aan dat dit gedrag niet altijd wordt getoond, maar dat verschillende verzenders binnen het B2B-segment hiermee te maken hebben. Daar wordt de niet-oplettende marketeer wel blij van, maar dat maakt je klikken eigenlijk waardeloos.

De mailbox van de ontvanger zal wel iets leger blijven, omdat nog meer spam en e-mails met ongewenste links worden weggefilterd. Dat is uiteraard mooi als jouw e-mail wel in de inbox terecht komt, maar er zijn toch vooral nadelen. Linkjes die worden gevolgd lijken op klikken. En een klik betekent een opening. Deze twee gegevens zijn daarom niet automatisch meer te gebruiken, omdat de meting van zowel openingen als klikken nu onnauwkeurig zijn geworden.

Oplossing?

Natuurlijk kunnen ESP’s hier wel weer een oplossing voor bedenken, door bijvoorbeeld klikken in de eerste twee seconden na het afleveren van een mail niet te tellen… maar dan moeten de ESP’s dat wel gaan doen natuurlijk.

De eerste negatieve effecten bij B2B-ontvangers hebben we al gezien bij de mailinglijsten waarbij uitschrijven door middel van één klik wordt aangeboden. We zagen dat dit automatisch plaatsvond, zelfs al vóór ontvangst van de e-mail. Het is dus tijd om je campagnes en je aan- en afmeldprocedures na te lopen en daar, waar nodig, de zaken anders in te gaan richten. Heb je je e-mailflows draaien op basis van klikken, dan is het verstandig om rekening te houden met de boven beschreven ontwikkeling.

Over de auteur: Ernst Muller is lid van de Commissie E-mail van de DDMA.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond