-

Europese e-commerce goed voor 477 miljard euro dit jaar

Geavanceerde e-commerce-markten als die van Engeland en Duitsland staan vaak in de spotlight. Maar hoe zit het eigenlijk met de andere Europese markten? Uitstekend, zo blijkt uit onderzoek van Ecommerce Europe en GfK. Groeiende cijfers alom.

plaatje ecommerce2De totale waarde van online gekochte goederen en diensten in Europa nam de afgelopen vier jaar jaarlijks met ongeveer vijftien procent toe. En de verwachting is dat die toename zo blijft.

In ieder geval op de korte termijn, zo vat eMarketer het onderzoek samen. In 2015 behaalt de Europese digitale verkoopomzet in totaal 477 miljard euro. En de verwachting is dat dit bedrag in 2016 groeit naar 540 miljard euro en in 2017 609 miljard euro.

Engeland aan kop

Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk zijn Europa’s drie grootste e-commerce-markten. In 2014 namen zij in totaal 60 procent van alle Europese digitale omzet voor hun rekening. Engeland ging daarin ver voorop met een aandeel van 30 procent. Nu online shoppen ook in andere landen in Europa momentum krijgt, neemt het Engelse aandeel iets af.

Welke markt het snelst toeneemt? Rusland, met afstand. Daar neemt de e-commerce-omzet jaar op jaar toe met maar liefst 25,4 procent. Toch is het gat met de Top drie ecommerce-landen nog groot: Rusland was in 2014 goed voor 4,4 procent van het totale e-commerce-aandeel in Europa. Een vierde plek. Ook Nederland doet het uitstekend. Ons land prijkt op de zesde plek met een aandeel van 3,3 procent.

Top tien ecommerce-markten in Europa in 2014

  1. Verenigd Koninkrijk (30 procent)
  2. Duitsland (16,8 procent)
  3. Frankrijk (13,4 procent)
  4. Rusland (4,4 procent)
  5. Spanje (4 procent)
  6. Nederland (3,3 procent)
  7. Italië (3,1 procent)
  8. Zwitserland (3 procent)
  9. Oostenrijk (2,8 procent)
  10. Noorwegen (2,4 procent)
Over de grenzen kijken

Niet alle landen in Centraal-, Oost- en Zuid-Europa zijn even snel geweest in de adoptie van online shoppen. Hoe dat komt? Een achterstand in het online aanbod van retailers en serviceproviders. Maar die tijd is nu voorbij. Digitale kopers slaan hun slag in welk land dan ook.

Bovendien kijken de savvy shoppers inmiddels ook over de grenzen. Niet alleen omdat items in hun eigen land niet online te krijgen zijn, maar ook omdat het elders misschien wel stukken goedkoper is. Vooral binnen de EU is dit het geval. Zo bleek dat 15 procent van de online EU-shoppers in 2014 iets over de grens gekocht had. Een toename van maar liefst 25 procent ten opzichte van 2013.

Een lightversie van het rapport European B2C E-commerce Report 2015 van Ecommerce Europe en GfK is hier gratis aan te vragen.

plaatje ecommerce

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond