-

Gaming onderzoek: de opmars van e-sports

E-sports, het competitief spelen en bekijken van online games, zijn al enige tijd booming business. Wereldwijd worden de inkomsten dit jaar geschat op 612 miljoen dollar. Met dank aan Azië, en vooral Zuid-Korea en China, waar het jaarlijks goed is voor zo’n 374 miljoen dollar aan inkomsten.

Maar de opmars in Amerika en Europa is ook begonnen, zo voorspelt SuperData Research. Dit jaar zou er respectievelijk 143 miljoen en 72 miljoen dollar in omgaan. Vooral door investeringen van gamebedrijven als Riot Games en Wargaming.

134 miljoen kijkers wereldwijd

Momenteel wordt het aantal e-sportskijkers door SuperData Research geschat op 134 miljoen. En volgens onderzoeksbureau Newzoo neemt het aantal fanatiekelingen, kijkers en deelnemers, nog toe tot maar liefst 145 miljoen in 2017.

De cijfers zijn koren op de molen van Twitch, een videosite gericht op het streamen van computerspellen. Vorig jaar werd deze site nog door Amazon ingelijfd voor bijna 1 miljard dollar. Maar ook YouTube en ESPN zien toekomst in eSports en gaming en starten dit jaar activiteiten in die richting.

Vooral een marketingstrategie

Vooralsnog is competitief gamen echter vooral een marketingstrategie, geen omzetbooster. Maar als aanvulling op traditionele marketinginspanningen en het organiseren van events is het streamen van content een mooie manier om awareness en retentie te vergroten.

En met de introductie van live streaming werd het wereldwijde e-sportspubliek meer dan verachtvoudigd. Maar liefst dertien procent van alle live-streamkijkers bekijkt e-sports. En de meeste toeschouwers zijn actieve deelnemers van een e-sportscommunity, zoals het online portal MLG’s GameBattles. In Noord-Amerika bedraagt de totale sponsoring door bedrijven inmiddels 111 miljoen dollar.

Dé e-sportsfan…

  • spendeert maandelijks 200 dollar aan games en hardware.
  • koopt 3 games per maand.
  • is jonger dan 35 jaar.
  • is man (87 procent).
Call of Duty meest populaire franchise

Vooral real-time strategy (RTS)- en multiplayer online battle arena (MOBA)-games domineren het e-sportspodium wereldwijd. Maar nieuwe genres breken door nu andere delen van de wereld ook mee doen. In Amerika bekijkt slechts 5 procent van de kijkers RTS-games, terwijl meer dan de helft (52 procent) geïnteresseerd is in first person shooters (FPS). Call of Duty, dat sinds 2013 officiële toernooien organiseert, is momenteel de meest populaire franchise (28 procent) onder Amerikaanse e-sportskijkers. League of Legends (9 procent), Halo (8 procent) en Madden (8 procent) volgen op grote afstand.

Het volledige rapport eSports Market Brief 2015 van Super Data Research is hier gratis op te vragen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#141)

plaatje esports2

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Vreselijk artikel

Dit atrikel is complete onzin, de bronnen zijn verschrikkelijk onbetrouwbaar. Laat me even alle fouten corrigeren:

1. Er zijn by-far niet 134 miljoen e-sports kijkers, er zijn wel honderden miljoenen mensen die games spelen maar relatief weinig kijkt echt regelmatig naar e-sports. Zo zijn er bij League of Legends (de populairste game ter wereld atm) bij een wereldkampioenschap slechts ongeveer 400.000 kijkers op twitch en met youtube en azubu erbij is dit ongeveer 700.00. Natuurlijk kijken veel mensen het terug maar nog steeds hoogstens 3 miljoen mensen zullen het redelijk regelmatig naar League of Legends e-sports kijken en van alle games zal dit niet meer dan 10 miljoen zijn.

2.Bijna niemand besteed maandelijks 200 euro aan games en hardware. Vergeet niet dat games redelijk nieuw zijn en vooral door de nieuwere generatie worden gespeeld. Dit zijn vooral mensen van onder de 20 jaar en deze hebben zonder baan echt niet genoeg geld om zulke bestedingen te doen.

3. Daarnaast is Call of Duty momenteel niet populair zoals het artikel vermeld. Sinds Call of Duty Modern Warfare 3 zijn de sales gezakt. Vooral bij de nieuwste 2 Call of Duty’s: Ghosts en Advanced Warfare zijn de sales ernstig gezakt en deze worden tevens veel minder gespeeld dan oudere. Onder andere daarom is de e-sports van Call of Duty totaal niet populair. Even om een indicatie te geven, de hoofdprijs bij het wereldkampioenschap van Call of Duty is 1 miljoen euro. Bij League of Legends is dit richting de 3 miljoen euro, en bij Dota 2 was dit zelfs een keer 10 miljoen euro. Daarnaast is de e-sports van League of Legends zo populair dat ze hele voetbalstadions af huren. De grootste e-sports zijn van League of Legends, Dota2, Starcraft franchise en de Counterstrike franchise.

Ik zou voortaan voorzichter zijn met dit soort artikelen want betrouwbare informatie is moeilijk te vinden omdat bedrijven deze meestal niet prijsgeven. Je zal deze zeker niet vinden op een site genaamd SuperData Research. Ik zie ook veel van hun andere informatie niet kloppen overigens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond