-

Grof geld voor botvrij webverkeer

Bijna 23 procent van het wereldwijde webverkeer komt van slechte bots. Een derde komt daarnaast van goede bots, zoals search indexering. Nog maar zo’n 41 procent is toe te schrijven aan menselijk handelen, een flinke daling in vergelijking met 55 procent in 2013.

Dit blijkt uit onderzoek van Distil Networks en IAB. Van de digitale media-verkopers zegt maar liefst 48 procent geen duidelijk idee te hebben wat de negatieve impact van bots op campagnes is. Onder media-inkopers ligt dit percentage iets lager, maar nog steeds blijkt 40 procent er onzeker over te zijn.

Negatieve effecten van bots

Desgevraagd kunnen de media-verkopers er wel iets vaker een cijfer aan koppelen. Zo zegt 18 procent van de adverteerders een negatief bots-effect te zien van 26 procent of meer. 19 procent komt uit op 11 tot 25 procent, aldus eMarketer.

Media-verkopers schatten de schade lager in. Onder hen is 12 procent overtuigd van 26 procent of meer slechte invloeden. 2 procent denkt dat het eerder neerkomt op 11 tot 25 procent. En 38 procent denkt dat de negatieve invloed van bots minder dan 10 procent is.

plaatje emarketer3

Premium prijs betalen voor menselijk webverkeer

Een meerderheid is bereid een premium prijs te betalen voor verkeer dat gegarandeerd van mensen komt. Vooral de verkopers willen hiervoor best diep in de buidel tasten. 12 procent van hen is bereid 51 tot 100 procent premium te betalen en 11 procent vindt een premium van 26 tot 50 procent prima.

Media-inkopers denken eerder aan een premium van 11 tot 25 procent (26 procent) of 1 tot 10 procent (22 procent). Toch zijn er ook veel media-inkopers en –verkopers die een betaalde oplossing niet als dé oplossing zien. Bijna 40 procent zegt namelijk geen mening te hebben over het betalen van een premium voor gegarandeerd menselijk webverkeer.

plaatje emarketer4

*) Een grafiek van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Het volledige rapport A Digital Publisher’s Guide to Measuring and Mitigating Non-Human Traffic van Distil Networks en IAB is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond