-

Marketing technologie zorgt voor betere ROI

De inzet van marketing technologie is hot. Bijna twee op de vijf marketeers heeft er inmiddels zijn oog op laten vallen. Maar wat ze er precies van willen is niet voor iedereen even duidelijk. Wat wel zeker is? Dat de professionals gaan voor het behalen van groeiende ROI-cijfers.

Het Amerikaanse HubSpot deed onderzoek onder bijna 4.000 marketeers in meer dan 150 landen. En kwam tot de conclusie dat marketeers vooral uitdaging zien in het bewijzen van de ROI van hun marketingactiviteiten (B2C: 52 procent).

Het vinden van de juiste technologieën voor hun behoeften staat op de tweede plaats van uitdagingen voor B2C-marketeers wereldwijd (37 procent). B2B-marketeers hebben er beduidend minder moeite mee: van hen noemt ‘slechts’ een kwart dit als belangrijke uitdaging.

Andere uitdagingen voor marketeers zijn het managen van de website, het vinden van genoeg budget, het trainen van hun team en het aantrekken van toptalent.

plaatje Hubspot

CRM-software favoriete salestool

In vergelijking met vorig jaar zijn er kleine veranderingen te zien in de salestools die de ondervraagde professionals voor het komende jaar willen aankopen of evalueren. De nummer één blijft CRM-software (18 procent).

Maar sales engagement platforms vullen nu een sterke tweede plek (13 procent dit jaar tegen 8 procent vorig jaar). Op de derde plaats wordt business data software genoemd (10 procent versus 8 procent), concludeert eMarketer op basis van het onderzoek.

plaatje Hubspot2

Betere ROI behalen

Het gebruik van de juiste salestools is belangrijk. Maar maken sales en marketing samen de keuze voor de aankoop van software, dan is de kans op succes des te groter. Zo blijkt dat marketeers die betrokken waren bij de softwareselectie van sales, in staat zijn een 13 procent positievere ROI te behalen.

Succesvollere marketeers blijken bovendien vaker aan marketing automation te doen. Ook dat levert een betere ROI op. Maar liefst 52 procent van hen zag een ROI-verhoging ten opzichte van vorig jaar.

Ook het frequent checken van de marketing metrics is goed voor de ROI. Professionals die drie of meer keren per week een check deden, behaalden 20 procent vaker een groeiende ROI.

Het volledige onderzoek State of Inbound 2015 van HubSpot is hier gratis op te vragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond