-

Nederlandse shopper blijft traditioneel

De Nederlandse consument vooruitstrevend? Nee hoor, in vergelijking met de Britten lopen we hopeloos achter. 29 procent van de Nederlandse shoppers doet het merendeel van zijn aankopen online. In Groot-Brittannië is dat maar liefst 56 procent, oftewel bijna twee keer zoveel.

Hoe dit komt? De Britse retailers zijn hun Nederlandse collega’s vooral wat de logistiek betreft ver vooruit. De Britten bieden betere leveringsopties én kunnen sneller bezorgen, aldus PwC. Zo is het voor onze buren aan de andere kant van de Noordzee inmiddels gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen. PwC deed een vergelijkingsonderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse shoppers en 2.000 Britse consumenten. De verschillen blijken groter dan gedacht.

Minder online, vaker op tablet

Britten shoppen niet alleen vaker online, ook in hun zoektocht zetten ze internet stukken vaker in dan wij. Bij 57 procent van de Britse aankopen wordt eerst op het web gezocht, in vergelijking met 38 procent van de Nederlandse.

Opvallend is echter wel dat Nederlanders in hun online shop- of zoektocht relatief vaker gebruik maken van een tablet. Zo doet vier procent van de Nederlandse shoppers zijn online aankoop op een tablet, twee procent via een mobiel en 23 procent met een pc. Terwijl van de Britten 49 procent met een pc shopt, vijf procent met een mobiel en slechts twee procent met de tablet.

Gemak en snelle levering

Verbeteren van het productaanbod en het aantrekken van consumenten heeft momenteel vooral de focus van Nederlandse online retailers. Fout, zegt PwC. Het gaat er vooral om gemak en een betrouwbare, snelle levering te bieden.

Zo ervaart maar liefst tien procent van de Nederlandse shoppers een te late bezorging als het grootste probleem bij online shopping. Een gemiste levering volgt met vijf procent op de tweede plek en niet kunnen vinden wat je wilt online maakt met vier procent de Top 3 compleet.

Producten aanraken

Maar liefst 72 procent van de Nederlanders zegt het liefst in een winkel zijn aankopen te doen. Waarom? Het biedt de mogelijkheid om producten aan te raken (27 procent) en direct mee te nemen (17 procent). Vijftien procent geniet ook gewoon van het shoppen in een fysieke winkel.

De voornaamste redenen om online te shoppen is dat het vanuit huis of het werk kan (20 procent), gevolgd door de 24/7 mogelijkheid (19 procent) en online only sales (twaalf procent). Britten vinden het bovendien een groot voordeel dat het product makkelijk thuis of ergens anders geleverd wordt (zeventien procent).

Thuis of ergens anders bezorgen?

In de keuze voor een bezorgplek zijn er overigens grote verschillen te zien. Maar liefst 87 procent van de Nederlanders kiest voor bezorging thuis. Terwijl slechts veertien procent van de Britten zijn eigen voordeur opent voor het bestelde pakketje. Daar is vooral de werkplek dé plek van bezorging (75 procent). In Nederland kiest een schamele drie procent voor die optie. Ophalen in de winkel, oftewel click & collect, doet zeven procent van de Britten in vergelijking met drie procent van de Nederlanders.

Het volledige PwC-onderzoek is hier te downloaden.

grafiek pwc
Albert Pego / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond